Audi TT ultra quattro concept – 1 111 kilo och 310 hästar

Audi visar alltid upp något alldeles extra på bilutställningen vid Wörthersee, så även i år. Med sig tar de en kraftigt lättad Audi TT som med mindre motor och lägre effekt än i självaste TT RS trots allt är snabbare.

Förra året skrev vi om att Audi ser framför sig en extrem toppversion av nästa generation TT. Den ska bjuda på allt som dagens motsvarighet gör men med betydligt lägre vikt. Omkring tusen kilo siktar de på genom att byta ut stål och aluminium mot mer aluminium och kolfiber. Låter för bra för att vara sant? Kanske inte!

Nu presenterar Audi sin extravaganta showbil som de ska ta med sig till Wörthersee 2013. En Audi TT som de har valt att kalla TT ultra quattro concept. Den kan ses som en försmak av vad som komma skall. De har nämligen bantat bilen rejält genom att luta sig mot mottot ”rätt mängd av rätt material på rätt plats”. 1 111 kilo har de kommit ned till vilket kan jämföras med exempelvis Audi TT RS plus som har en tjänstevikt på 1 550 kilo eller en Audi TT 2,0 TFSI quattro S tronic vars tjänstevikt ligger på 1 455 kilo.
Bland annat har man optimerat Audi Space Frame-konstruktionen vilket har sparat 43 kilo samtidigt som karossplåtarnas motsvarighet sänkt vikten med ytterligare 57 kilo.
Bakdelen, kardantunneln, B-stolparna och taket är i kolfiberförstärkt plast. Magnesium finns i golvet och i gångjärn. Den stora bakvingen har ben i fräst aluminium och själva vingbladet är i kolfiber.
Standardstolarna i TT har slängts ut och ersätts med skalstolar i glasfiberarmerad plast, samma stolar som sitter i R8 GT. Bara stolarna har sänkt vikten med 22 kilo. Övriga komponenter i interiören är utbytta mot diton i lättviktsmaterial. Men som förare av Audi TT ultra quattro concept behöver man inte göra avkall på bekvämligheter som elhissar, luftkonditionering och radio då allt sådant finns kvar. Dock är standardytterbackspeglarna ersatta av små rackare till kameror.
Fälgarna är lättade med 20 kilo tack vare fälgbana i kolfiberförstärkt plats och ekrar i höghållfast aluminium. Bakom hjulen sitter keramiska skivor med bromsok i aluminium.
Spiralfjädrarna är inte av stål, som man normalt är van vid. I stället är de gjorda av glasfiberarmerad plast vars kärna består av långa glasfibertrådar som är hoptvinnade och dränkta med epoxi. Sex kilo har sparats in med tekniken.
Avgassystemet är i titan och därmed har ytterligare några kilon försvunnit.

Även maskinellt har man sparat några kilo genom att inte använda den turbomatade och högt älskade raka femman från TT RS som ger 340 hästkrafter (360 i TT RS plus). I stället har man tagit TFSI-maskinen på 2,0 liter och pumpat upp den från 211 till 310 hästkrafter och från 350 till 400 newtonmeter. Dessutom har man sänkt motorns vikt med ytterligare 25 kilo genom ändringar i vevhuset, vevaxeln, balansaxlarna, svänghjulet, oljetråget, i bultar och i flertalet andra mer underordnade komponenter.
Motorn är kopplad till Audis S tronic-låda med sex växlar. Drivningen sker på alla fyra hjul.

Låg vikt och hyfsat mycket effekt ger så klart resultat på prestandasidan. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder. Alltså 0,1 sekunder snabbare än TT RS men 0,1 sekund långsammare än TT RS plus. Toppfarten är 280 km/h.

Nu är inte TT ultra quattro concept tänkt att gå i serieproduktion. Däremot nämner Audi att vissa av de viktbaserade lösningarna kan nå existerande serieproduktion medan andra är tänkbara för små framtida volymer.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer