Audis kostnadskostym är på tok för stor. Bolaget ska spara åtskilliga miljarder kronor de närmaste åren, bland annat genom att reducera antalet chefer – och antalet motorer.

Volkswagen-koncernens utgifter ökade dramatiskt efter dieselgate, något som har lett till olika besparingsprogram. Bland annat blev Golf R 400 med minst 400 hästkrafter nedlagd, så även den tioväxlade DSG-dubbelkopplingslådan som var under utveckling.
Audi, som ingår i koncernen, har också drabbats av besparingar – och gör det fortfarande – på grund av dieselgate. Deras kostym är helt enkelt för stor för framtiden med alla satsningar på elbilar och annat. De ska till och med 2022 genomgå kostnadsbesparingar på motsvarande 160 miljarder kronor.

Beloppet bekräftas av Audis nya vd Bram Schot som har intervjuats av Handelsblatt. För den tyska tidningen berättar han hur man ska nå besparingsmålet, bland annat genom att ett lager med chefspositioner ska elimineras, vilket motsvarar minst tio procent av företagets alla chefspositioner.

– En sak är säker, våra kostnader är för höga, säger han.

Det är dock inte bara chefer som får stryka på foten. Även antalet motorer ska reduceras, med omkring en tredjedel. Det handlar främst om motorer och motorvarianter som byggdes specifikt för några få marknader. Enligt Schot har Audi inte råd med modeller och varianter som sällanköps.
WLTP-omställningen var också kostsam för Audi och enligt Schot hade de inte tillräcklig kontroll över situationen som därför ledde till förseningar vilket också påverkade ekonomin på olika sätt.

Bram Schot säger också att de tittar på att stryka nattskiftet på fabriken i Ingolstadt. Men det blir ingen lätt uppgift eftersom nattskiftspersonalen har ett skydd mot uppsägning fram till år 2025. Man tror sig kunna lösa det genom pensioneringar och avgångsvederlag.

Visa kommentarer