Parissalongen har drabbats av fler avhopp då ytterligare två biltillverkare väljer att inte ställa ut sina bilar.

Redan 2014 informerade Volvo om sin nya globala marknadsstrategi ”Volvo Way to Market” som bland annat innebär att de väljer bort att vara representerade på vissa bilsalonger, bland annat Parissalongen som i år öppnar upp portarna den 29 september (Paris kör jämna år, Frankfurt ojämna). I stället koncentrerar de sig på egna event i kombination med en salong på respektive stor kontinent, det vill säga Detroit i januari, Genève i mars och Peking (alternerar med Shanghai vartannat år) i april.

Så Volvo kommer inte att finnas på plats i Paris med en monter, och i helgen nåddes vi av uppgifterna att Ford, Aston Martin och Rolls-Royce följer Volvos exempel. Fyra tunga pjäser uteblir med andra ord, men det tar inte stopp där. Nu meddelades det att varken Bentley eller Lamborghini kommer att visa upp sig i Paris.

Anledningen till att Bentley och Lamborghini uteblir stavas delvis dieselgate. Volkswagen-koncernen drar ned på kostnaderna efter den stora skandalen och då får de två VW-ägda tillverkarna ta en del av smällen i form av uteblivet blickfång från 1,25 miljoner besökare (så många besökare salongen 2014).

Bentley säger att de i framtiden vill koncentrera sig på mindre tillställningar medan Lamborghini menar att de tänker om helt vad gäller bilsalonger för att lägga krutet där deras produkter bästa passar in. Var det blir återstår att se.

På bilden ovan ses Lamborghinis konceptbil Mazal som visades på salong 1967, dock inte i Paris utan i Genève.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer