Back to basic med Toyota Land Cruiser Namib

Toyota Land Cruiser av i dag påminner ganska lite om ursprunget. Men nu släpper Toyota en tuff pickup-version som tar oss tillbaka till den populära J70-generationen.

Dagens Land Cruiser är inte spartansk så som modellen var förr. Ännu mindre spartansk är den amerikanska modellversionen som av Toyota beskrivs som en lyx-suv. Men det går fortfarande att få en nybyggd och spartansk Land Cruiser. Generationen J70 (70-serien) som kom 1984 tillverkas nämligen fortfarande och säljs på vissa marknader, exempelvis i Australien och i Sydafrika. Modellen har dock moderniserats på vissa områden, men utseendet är sig likt.

Toyota Land Cruiser 79 4.5D V8 D/C Namib

Med 70-serien som grund har Toyota i Sydafrika tagit fram en tuff modellvariant med det långa namnet Land Cruiser 79 4.5D V8 D/C Namib. Sista delen av namnet, Namib, kommer från Namiböknen som sträcker sig över stora delar av sydvästra Afrika, däribland i Sydafrika. Bilen är anpassad för den ogästvänliga öknen med bland annat grova däck, hög markfrigång, stötfångare i stål, frontbåge, extraljus, snorkel och kylt handskfack (om ökenhettan blir för jobbig). Bilen har dessutom ett flak, men då den är en ”double cab” ryms ändå mer än en passagerare.

Toyota Land Cruiser 79 4.5D V8 D/C Namib

Interiören är avskalad och simpel, precis som förr i tiden, men då den är baserad på Land Cruiser 76 (”moderna” Sydafrika-versionen av gamla 70-serien) finns moderniteter som exempelvis ett infotainmentsystem med tillhörande skärm.

Toyota Land Cruiser 79 4.5D V8 D/C Namib

Under huven sitter en 4,5 liter stor V8-diesel på 205 hästkrafter och 430 newtonmeter.

Toyota Land Cruiser 79 4.5D V8 D/C Namib

Man skulle kunna tro att denna retroinspirerade modellversion har ett låg pris, men icke. Motsvarande 585 000 kronor kostar den i Sydafrika. Det är mer än vad en ny Land Cruiser 150 kostar i Sverige.

Visa kommentarer