Kinesiska BAIC förlorade striden om Saab när de valdes bort av GM. Nu kan de vara på väg tillbaka. BAIC:s vd säger nu att företaget 50 miljarder över och han gärna vill investera i Saab. Det är redan klart att Saabs och BAIC:s samarbete ska fördjupas.

Kinesiska Beijing Automotive Industry Corporation, BAIC, fanns länge med i köpdiskussionerna om Saab. Men Saabs tidigare ägare General Motors valde Koenigsegg i stället för BAIC och sedan gick det ju som det gick. Men den kinesiska biltillverkarens intresse för Saab har inte svalnat. I en intervju med Dagens Industri säger BAIC:s vd Wang Dazong att hans bolag är redo att gå in med kapital om det skulle behövas. Enligt Wang Dazong har BAIC inte mindre än 50 miljarder kronor redo att investeras och att det finns en önskan om att bli långsiktig ägare i Saab. Spykers vd Victor Muller välkomnar BAIC.
– Spyker är börsnoterat i Amsterdam och 35 procent av aktierna är fria att handla med. Det är bara att köpa. Jag har inget behov av kontroll utan vill gärna ha in fler ägarpartner, säger Victor Muller till DI.

Wang Dazong påpekar dock att det för tillfället inte pågår några förhandlingar. Men BAIC och Saab har andra kopplingar. Tidigare i veckan skrev BAIC och Saab en avsiktsförklaring om att samarbeta kring försäljning och marknadsföring. För Saab kan det här innebära en genväg in på den kinesiska marknaden.
– Vi ska utreda möjligheterna att hjälpa varandra. Det handlar om att vi kan få Saab att växa i Kina, och Saab med sina 1 100 återförsäljare kan kanske bistå oss, säger Wang Dazong, till TT.

I december förra året betalade BAIC 1,4 miljarder kronor för verktyg och teknikrättigheter till gamla 9-5 och 9-3. BAIC planerar att bygga tre eller fyra nya modeller baserade på den gamla Saab-tekniken. I Peking ska en ny fabrik byggas med en årskapacitet på cirka 150 000 bilar. Där ska de nya Saab-baserade bilarna sättas ihop för att sedan säljas under namnet Beijing.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer