Med 1970-talet och höjda bränslekostnader kom suget efter mindre bilar. Svenska Saab och Volvo blev tagna på sängen och letade hjälp utomlands.

Saab knöt band med italienska Lancia och lanserade modell 600, en svenskanpassad Delta. Volvo gick längre och köpte personbilsavdelningen av nederländska DAF och på ritbordet fanns då denna bil, model 77. Den vidareutvecklades och lanserades 1976 som Volvo 343. Men Renault-motor och remdrift föll inte alla på läppen och modellen kom att Volvofieras genom åren.
I nummer 24/1980 körde vi 345 GLS, med en tvåliters svensk motor på 95 hästkrafter och manuell låda. Men uppdateringen rörde inte bara tekniken utan även priset. Testbilen kostade 51 000 kronor och blev därmed dyrast i klassen. Exempelvis en hundralapp dyrare än den mer exotiska Alfa Romeo Giulietta med liknande konstruktion: motorn fram, transaxel, växellåda bak och De Dion-bakaxel. En körmaskin, vilket även Volvon var, i alla fall att döma av bilden ovan.

Teknikens Värld nummer 24/1980

Hittar du Teknikens Värld nummer 24/1980 i dina tidningsgömmor kan du läsa vårt test av då sprillans nya Volvo 345 GLS med tvålitersmotorn på hela 95 hästkrafter.

Ett brett ställ på grusväg var ett vanligt inslag under våra tester under den här tiden. Nog såg det fräckt ut och ursäkten var att utmana köregenskaperna. Volvon var kursstabil och välbalanserad med en lätt understyrning som mjukt gick över till överstyrning vid tuffa tag. Blev färden för vild fanns det kurvhandtag både fram och bak för de åkande.
Det trånga baksätet var det enda minus som Volvo inte lyckats bygga bort, menade vi, och var tillsammans med hög bränsleförbrukning, 1,29 liter per mil i stadstrafik, och kryddad prislapp plumparna i protokollet. Faktum var att 345 GLS var dyrare än instegsversionen av den större modellen 240. Bilen hade kört om sig själv, menade vi. På allmän begäran, ironiskt nog.

Kampen mot Saab vann man i alla fall. Saab-Lancia 600 såldes i 6 419 exemplar åren 1980 till 1986 då den stod i de svenska saluhallarna. Under samma period kom 340-serien upp i 81 579 sålda exemplar och modellen höll ut till 1991 med över en miljon tillverkade exemplar.
Ändå har 340-serien svårt att hitta till svenska bilentusiasters hjärtan. Kanske kan bilden här hjälpa den lite på traven.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer