Bara problem efter bilköpet

Har köpt en Mercedes SL 500 och har inte annat än problem. Nu vill jag häva köpet. Teknikens Världs experter reder ut frågetecknen.

Hej Michael!
Köpte den 28 juni 2012 en Mercedes SL 500 2002 av Thomas Bäcklund Bil i Vallåkra.
Bilen kostade 239 000 kr och hade gått cirka 10 350mil.
Redan på vägen hem började bilens display varna blinkande ”visit workshop”, cd-spelaren och navigatorn fungerade inte, samt att sminkbelysningen höger sida var trasig. Bilen behövde även en hjulinställning på grund av snett rattläge. Jag skickade e-post och ringde säljaren samma kväll.
Nästa dag när jag skulle starta bilen blev det värre. Då blinkade nästan hela elsystemet och samtliga lampor blinkade i takt. Bilen varvade även upp och ner i varvtal, och motorn dog ibland.
Märkte också att det var svårt att få in Drive-läget i växellådan, att bagaget föll ner när det skulle stå öppet, gasdämparna var slut, oljud från motorns multirem och någon löprulle.
Tog ett par dagar innan dom började felsöka bilen, och dom sa genast att denna bilen kommer nog få återkomma ett antal gånger då felen var svåra att spåra i CAN-bus-systemet. Sen började man byta ut detalj efter detalj.
Hjulinställningen som skulle göras kunde inte genomföras utan att bilen fick byta massa framvagnsdetaljer först, och bak gick den aldrig riktigt att ställa till 100 procent då man fick ställa den i maxläge i ”toe in toe out” åt ena hållet. Mekanikern frågade mig om jag visste om bilen varit krockad, samt att det verkade som det var en provbil från Mercedes-Benz i Tyskland som kanske aldrig borde nått ut till den privata marknaden på grund av ett riktigt tidigt chassinummer (200). Detta sa även en mekaniker på Hedin Bil AMG Center Sisjön.
Bilen saknade också en standardnyckel, ett keylesskort och bagagerumsgolvspanel som jag fick vid senare verkstadsbesök. Bilen kändes slapp i bakvagnen, detta sa jag också i tidigt skede till säljaren.
Bilen var nog inne på verkstaden 3-4 gånger bara på grund av dom blinkande ljusen runt om. Senare byttes även växelspaksmodulen ut då det var här felet fanns med problemet att få in Driveläget i växellådan.
På grund av dom blinkande baklyktorna byttes även sammodulen under baksätet ut, det byttes även sammodul i motorummet på grund av blinkande belysning runt om.
I oktober gick även C-låspumpmodulen sönder när jag skulle öppna bagaget på väg från hem från verkstaden, denna var jag med och betalade 5 000 kr på.
Ställde av bilen i slutet av oktober och märkte efter några dagar i garaget att den sjunker ner på högersidan bak efter cirka två dagar och forstätter sjunka.
Detta visade sig vara ett läckande rör vänster fram och smuts i airmaticsystemets olja eller en ventilenhet höger bak, man skulle börja med byta det läckande röret och skölja airmaticsystemet samt byta filter. Fungerar inte det byter man ut ventilenheten höger bak.
32 000 kr skulle detta kosta.
Jag inser att det kommer ta lång tid att få denna bil helt fungerande.
Vill nu häva köpet på bilen då jag inte kan bekosta alla dessa resor till och från verkstäder.

/Jan Larsson

Svar:
Vi går rakt på sak. Bilen är tveklöst att betrakta som felaktig utifrån §15 Konsumentköplagen, på flera sätt:

  1. Alla tekniska fel och reparationer gör att bilen ej är användbar så som den skalll vara, dvs den avviker från normal standard för en sådan bil.
  2. Det låga chassinumret vilket indikerar att den varit provbil är en sådan omständighet som du borde blivit upplyst om och som säkerligen påverkat ditt beslut beträffande köpet.
  3. Den avviker i flera avseenden från vad du med fog kunnat förutsätta eller bedöma vid köpet.

Eftersom varan betraktas som felaktig har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får du kräva skadestånd.
När fler än fyra reparationsförsök gjorts har du alltid rätt att häva köpet. Det spelar ingen roll att det är olika saker som reparerats. Vid hävning har du rätt att få tillbaka din köpeskilling samt skadestånd. Skadeståndet kan omfatta utgifter du haft i samband med reparationer samt ränta på din köpesumma (normal bankränta cirka två procent). Från denna summa har säljaren rätt att dra av den nytta du haft av bilen, för den sträcka du kört (förutom till verkstäder). I praxis beräknas nyttan ofta till 0,5-1 procent av bilens pris per månad. Man kan också göra en ­uträkning av vad körd sträcka kostar med hjälp av bilvärderingssajten www.bilpriser.se.
Slutsats: Detta är ett problemexemplar med flera väsentliga fel som trots upprepade reparationsförsök ej är åtgärdade. Därför bör du häva köpet nu. Skicka ett brev/mail till säljaren med ovanstående text och hänvisa till vår kontakt. Får du inget svar inom en vecka rekommenderar jag dig att göra en anmälan hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Eftersom det rör sig om en förhållandevis dyr bil och säljaren verkar vara mer eller mindre osamarbetsvillig kan det också vara lämpligt att inom 2-3 veckor följa upp hävningen och ARN-anmälan med att anlita en advokat som tillskriver säljaren, om ni ej nått en överenskommelse innan dess.

Visa kommentarer