I somras presenterades den uppdaterade versionen av Audi A4 generation B9, en modell som direkt gick in och vann test över BMW 3-serie och Volvo V60. Men hur står sig modellgenerationen som begagnad och hur ser utbudet ut?

Audi A4 Avant TDI 190 quattro är utan tvivel en bilmodell som Teknikens Värld har bra koll på. Vad som kanske inte är helt känt, men icke desto mindre intressant, är att modellserien just nu firar 25 år. Första generationen (internt benämnd Typ 8D) presenterades i oktober 1994 och produktionen rullade igång redan månaden efter. A4 blev ett extremt viktigt steg i moderniseringen av Audi och mycket riktigt var steget från föregångaren Audi 80 till A4 riktigt stort. Dessutom ska vi nämna att första generationen A4 kom att bli extremt framgångsrik som racerbil, bland annat i Sverige och STCC.

Dragvillig

Många A4 har dragkrok och parkeringsvärmare, så kallat Alpin-paket.

I juni 2015 förhandsvisades femte generationen A4 (internt benämnd B9) . Den officiella presentationen skedde vid Frankfurts bilsalong hösten 2015 och Teknikens Värld körde första svenska testet av den nya modellen i nummer 1/2016.
Tydligt för klassen är att uppdelningen storleksmässigt hänger kvar och kanske blivit ännu tydligare. Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Volvo V60 hör till de mindre bilarna, Volkswagen Passat och Skoda Superb till de större. Audi A4 har varit en smula smalare i baksätet och haft mindre benutrymme i baksätet – där tar den inga poäng i jämförelse med Skoda Superb. Men det gör den när det gäller komfort och köregenskaper.

Innan vi går in mer på djupet vad gäller hur bilen presterar på vägen så kan vi konstatera att B9-generationen av A4 har gett ägarna ett hyfsat problemfritt ägande. Den föregående A4-generationen drabbades av ett flertal återkallelser – bland annat då den elektriska vattenpumpen kunde kortsluta. Men det är inget som senaste generationen har råkat ut för.

En smal sak

Smalare kupébredd i axelhöjd bak jämfört med konkurrenterna.

Överlag verkar ägarna vara nöjda med sina bilar. Vissa klagomål rörande skrammel och gnirkande ljud interiört finns liksom klagomål på hur S tronic dubbelkopplingslådan arbetar i drive-läge, att den ger bilen för sega reaktioner vid igångsättning från stillastående. Alltså samma kritik som vi vid ett flertal­ gånger delat ut i samband med test och provkörning av modellen. Det blir klart bättre med växellådan ställd i sitt sportläge, men det innebär också att bilen väljer­ att ligga kvar på växlarna även högre upp i fart. Vilket i sin tur påverkar bränsleförbrukningen negativt. Samma kritik har vi delat ut till i stort sett alla Volkswagen-koncernens bilar utrustade med dubbelkopplingslådor och än så länge ser vi ingen förändring – inte ens på nyligen introducerade uppdaterade versionen av A4.

Audi A4 Avant B9 2016 och framåt

Foto: Patrik Lindgren

Här i S Line-utförande, extrautrustad med trezons klimatanläggning och digitalt instrumentkluster.

Tyst och mjuk

Dieselmotorn på två liter och 190 hästar är både tyst och vibrationsfri.

Den två liter stora turbodieselmotorn på 190 hästkrafter och 400 Nm har utan tvekan stått för lejonparten av försäljningen av A4 B9 i Sverige, något som syns tydligt på utbudet av begagnade bilar. Gångkulturen är mycket fin med tyst och vibrationsfri gång. Vid kökörning på låga varv kan motorn gå rått och växellådan slå lite hårdare, men uppe i fart är funktionen mycket fin.

Skön komfort

Stora hjul och sportchassi går bort, men i grund och botten en mycket komfortabel bil.

Köregenskaperna är avslappnade med mycket fin riktningsstabilitet och bra stötkomfort, så länge bilen i fråga inte är utrustad med större hjul än 18 tum eller sportchassi. Med stora hjul och hårdare chassi så blir A4 stötigare, något man får leva med om man vill ha utseendet­ och något skarpare styrning. Å andra sidan blir älgtestegenskaperna­ med nyss nämnda utrustning snudd på klassledande. Något av ett givande och tagande med andra ord.

Ingen stor sak

Om det är utrymmen du verkligen prioriterar, då är Passat eller Skoda Superb bättre val.

Fyrhjulsdriften fungerar som den ska och bränsleförbrukningen har vid våra tester legat på en hyfsat låg nivå. Skillnaderna är inte särskilt stora inom klassen och senast vi testade innan facelift 2018 noterade vi en testförbrukning på 0,62 l/mil vilket var bäst i testet.

Prisnivån för A4 är alltjämt hög även som begagnad samtidigt som det finns ett stort utbud. Trots detta – du köper en bra bil.

Audi A4 Avant B9 2016 och framåt

Foto: Patrik Lindgren

A4 ger stor precision i körningen genom sin fina styrning. Här testad med 19-tums lågprofildäck som ger massor av grepp. 76 km/h är med god marginal godkänt.

För ännu mer fördjupning i begagnad Audi A4 Avant kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer