Laddhybrider är hetare än någonsin på nybilsmarknaden. Men är de även smarta val som begagnade, utan premier och skatterabatter? Vi jämför storsäljare med sladd, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid (PHEV), Volkswagen Passat Sportscombi GTE och Volvo V60 D5 Twin Engine.

I detta begagnattest ingår följande bilar:

  • Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
  • Volkswagen Passat Sportscombi GTE
  • Volvo V60 D5 Twin Engine AWD

Tekniken är smart och miljövänlig. Laddhybriden laddas med en sladd i väggen på natten och nästa dag kan du köra tre mil på ren el. Faktum är att det räcker för de flesta, längre dagliga körsträckor är ovanliga. Samtidigt är räckviddsproblemet löst eftersom en förbränningsmotor tar över när batteriet tar slut. Det är inte konstigt att laddhybriden de senaste åren har blivit populär i Sverige, ett land där man fortfarande bara har en bil i hushållet och där man har ett behov att kunna ibland köra längre sträckor med just denna bil. Försäljningen av laddhybrider tog fart för 3-4 år sedan och nu börjar de första laddhybriderna komma ut på begagnatmarknaden och ska värderas av privatköparna. Men vi märker att priserna är höga, prispåslaget för laddhybridtekniken är lika stort som när bilen var ny. Prisbilden dras upp av en omfattande export till Norge, där efterfrågan är stor och förmånerna även för begagnade laddbilar är omfattande.

Är bilarna värda de höga prislapparna? Och vilken laddhybrid är smartast? Det ska vi ta reda på i detta test av tre populära laddhybrider i begagnat utförande. Testet laddar du ned här under.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer