Skoda Kodiaq introducerades vid Parissalongen 2016 och nådde den svenska marknaden 2017. Under 2020 är en lättare uppdatering så kallad facelift på gång, men redan nu tittar vi på Kodiaq som begagnatalternativ.

Läckande glastak

Inte unikt för Skoda, men det händer även här. Märks främst på blöt klädsel och blöta mattor.

Skoda Kodiaq blev det tjeckiska bilmärkets första försök att bygga en suv, ett försök som med facit i hand minst sagt löpte väl ut. Genom moderbolaget Volkswagen har man plockat friskt från tillgängliga tillverkningslösningar och baserat Kodiaq på den numera välkända MQB-plattformen. Vilket innebär att Kodiaq baseras på samma delar och konstruktionslösningar som de båda konkurrenterna Volkswagen Tiguan och Seat Tarraco också bygger på. Stordrift har med andra ord sina fördelar och vi har i våra tester tydligt sett fördelarna som Skoda drar av detta. Samtidigt har de lyckats bygga en bil som är sin egen.

Begagnad Skoda Kodiaq 2017-2020

Skoda Kodiaq går att få med en tredje sätesrad vilket gör modellen sjusitsig.

Få USB-uttag

Från början hade Kodiaq bara ett usb-uttag för laddning, vilket är i snålaste laget.

Den tjeckiska biltillverkaren har blivit synnerligen duktig på att paketera sina produkter. Det vill säga att varje centimeter utnyttjas på ett smart sätt. Skoda Kodiaq är en stor bil som mäter 470 centimeter totalt och 279 centimeter mellan axlarna, vilket faktiskt är på centimetern samma mått som för fullt jämförbara Volkswagen Tiguan Allspace och fyra centimeter kortare än nyligen introducerade Seat Tarraco. Dessa tre har fördelen att de kan utrustas med en tredje sätesrad, men på något sätt lyckas Skoda ändå trolla fram största lastutrymmet med sätena nedfällda. Fast Kodiaq och syskonen är ändå inte överdrivet stora, Volvo XC60 mäter faktiskt 469 centimeter på längden som en referenspunkt.

Begagnad Skoda Kodiaq 2017-2020

Smart och praktiskt utformat bakom ratten, enkel att både köra och ta till sig.

Utrymmen

Skoda Kodiaq finns både som fem- och sjusitsig. Bagageutrymmet är minst sagt rejält.

Skoda Kodiaq blir ett mycket bra val för dig med den större familjen. Lastkapacitet tillsammans med mycket bra utrymmen för de åkande är stora plus och detsamma gäller för komforten. Ljudnivåerna är hyfsat låga och stötkomforten är god, så länge du inte faller till föga och väljer en bil med alldeles för stora hjul. Det vill säga 19 tum och uppåt. Sittkomforten är inte klassledande, långresan innebär snart träsmak i baken – främst beroende på sämre lårstöd.

Dåliga batterier

2017 uppdagades bekymmer med Kodaiqs batterier från tillverkaren Moll. Värt att kolla.

Motoralternativen har varit fyra till antalet, fördelat på tre dieseldrivna och en bensindriven. Alla dieselalternativ bygger på samma 1 968 kubikcentimeter stora fyrcylindriga maskin som finns i kraftuttagen 150, 190 och 240 hästkrafter – det sistnämnda till Kodiaq RS. På bensinsidan är det på den svenska marknaden VW-klassikern på 1 984 kubikcentimeter som gäller på antingen 180 eller 190 hästkrafter, den starkare motorn infördes under 2018. I verkligenheten är det främst en version som har stått för lejonparten av försäljningen i Sverige – TDI 190 hk med sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. En snabb sökning på Blocket visar att majoriteten av saluvagnarna är av just den typen. Trots att effektuttag och vridmoment är relativt tilltaget (190 hk/400 Nm) innebär det högst normala prestanda för den tunga bilen (tjänstevikt runt 1 900 kg). Omkörningsaccelerationen 70-130 går på 9,8 sekunder och förbrukningen ligger på runt 0,65 l/mil i våra tester.

Begagnad Skoda Kodiaq 2017-2020

Foto: Patrik Lindgren

Generöst med utrymme för alla stolsrader, även det tredje om du har behov av det. Lastar mycket också.

Komforten

Man åker bekvämt i Skoda Kodiaq. RS-versionen med jättehjul undantaget.

Vårt val skulle falla på just en sådan, utrustad med dragkrok och max 18 tum stora hjul. Några rapporter har talat om läckande glastak, men det verkar drabba även andra biltillverkare. I övrigt verkar Skoda Kodiaq ha gett sina ägare ett problemfritt ägande. Notera även att Skoda Kodiaq aldrig omfattades av dieselgateproblematiken. Under det första tillverkningsåret märktes bekymmer med dåliga batterier, vilket åtgärdades från tillverkarens sida. Detsamma gäller eventuell sprickbildning vid infästningspunkter till förarstolen för bilar tillverkade i januari 2019. På det stora hela taget verkar Kodiaq vara en bra bil att leva med, där utrymmen och bruksvärde i relation till inköpspris ger en vettig ekvation.

Begagnad Skoda Kodiaq 2017-2020

Foto: Glenn Lindberg

Stora Skoda Kodiaq går tungt och klumpigt genom älgtestet, men tack vare ett bra arbetande ESP blir den godkänd med 72 km/h.

För ännu mer fördjupning i begagnad Skoda Kodiaq kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer