Den udda hybridsuven som bryter mallen hos Toyota och därmed även har kommit att bli en storsäljare. Med höga siffror i nybilsförsäljning kommer då även stort utbud på andrahandsmarknaden. vi tittar därför närmare på hur coupésuven utrustad med hybriddrivlina från Toyota Prius klarar sig som begagnad.

När Toyota C-HR lanserades i produktionsform var den förvånansvärt lik de föregående konceptbilarna från 2014 och 2015. På ett liknande sätt som Nissan Juke fick den på grund av sitt utseende mycket uppmärksamhet och liksom för Nissan tog försäljningen av C-HR rejäl fart. På mindre än ett år tog den sig högt upp i försäljningsstatistiken.
En del av framgångarna kan även bero på att C-HR är i princip ensam i sin klass med att kunna erbjuda en hybriddrivlina. Den hämtas som sagt från syskonet Prius och består av en 1,8-liters bensinmotor som med hjälp av elmotor levererar totalt 122 hästkrafter till framhjulen.

Toyota C-HR Hybrid 2017

Foto: Glenn Lindberg

Baksäte

Det ryms två vuxna men det är mörkt och instängt, nästan som att sitta i en jordkällare.

Toyota uppger en snittförbrukning på 0,39 liter per mil men i våra test ligger det i verkligheten på drygt 0,6 liter per mil, vilket ändå gör C-HR till en av de snålare i klassen kompakta suvar. Andra motoralternativ är en 1,2-liters bensinmotor med turbo och 112 hästkrafter som driver alla fyra hjul, samt en starkare hybrid med tvålitersmaskin och 184 hästkrafter som lanserades när C-HR uppdaterades till modellår 2020. Samma hybriddrivlina som i nya Corolla 2,0 Hybrid.

Utrymme

Med en längd likvärdig större bilar hade innerutrymmen kunnat nyttjas bättre.

Toyota C-HR blev första modellen från märket på länge, bortsett från GT 86, som faktiskt bjuder på en del körglädje. Något som till större delen beror på ett riktigt bra chassi och en välavvägd styrning med mer tyngd än vanligt från Toyota. Motorerna tillför dock inte så mycket på just den punkten. Så tro inte att C-HR är någon sportsuv vilket utseendet kan lura dig till, men den är däremot en smidig bil att slänga runt med i stadstrafik med ett kompakt format även om bakåtsikten är begränsad.

Toyota C-HR Hybrid 2017

Foto: Glenn Lindberg

Handtaget till bakdörrarna sitter obekvämt högt upp och är lite dolt.

Styrning

En nästan gokartaktig direkt styrning gör C-HR underhållande att köra.

Den sluttande taklinjen ser mer dramatisk ut än vad den verkligen är och har inte så farlig inverkan på baksätesutrymme. Här får vuxna faktiskt plats med fullgod takhöjd, men du behöver bocka ner huvudet lite extra vid insteg på grund av en låg dörröppning. Det inverkar även på sikten från baksätet som är begränsad, både åt sidorna och framåt, vilket kan betyda problem om du har tendens till åksjuka. Den fasta fjädringen gör visserligen gott för vägegenskaperna men kan också upplevas för hård och påverka komforten negativt.

Toyota C-HR Hybrid 2017

Foto: Glenn Lindberg

Bagageutrymmet lastar 377 liter.

Förbrukning

Som hybrid är C-HR relativt snål med snittförbrukning på 0,61 l/mil i vårt test.

När det kommer till problem så har C-HR vissa som omfattas av återkallelse. Bland annat bensintanken som kan vara för tunn på vissa ställen så att sprickor riskerar att uppstå för bilar tillverkade under 2016 och 2017, bilar som inte kan lossa eller aktivera den elektriska parkeringsbromsen tillverkade 2017 och 2018 samt en skruv vid de bakre hjullagren som kan lossna och ställa till problem på bilar tillverkade juniaugusti 2018.
Det mest allvarliga problemet gäller kabelfel som på grund av dålig isolering kan orsaka kortslutning och leda till brand. På grund av detta återkallade Toyota över en miljon bilar av modellerna C-HR och Prius med hybriddrivlina. Det gäller bilar tillverkade under 2016-2018.

Toyota C-HR Hybrid 2017 älgtest

Foto: Glenn Lindberg

Det går fort, 78 km/h, i Toyota C-HR men det kräver sin förare då ESP inte häver sladden. Gränsen för godkänt går vid 70 km/h.

Utseende

Designgreppet är något som kan slå år två håll. Den sticker ut. Antingen gillar du eller inte.

Ägare rapporterar irriterande saker som att infotainmentsystemet inte är bra och kräver en del tillvänjning och C-HR har en del vägbuller (vilket blev bättre vid uppdateringen).
Toyota C-HR är en helt okej kompakt bil som med hybriddrivlinan kan köras snålt och framför allt så har den ett utseende som troligen tilltalar fler än syskonet Prius. Men du får leva med kompromisser som att bagageutrymmet är ganska trångt, lastar 377 liter, och att samtliga motorer är utrustad med en steglös CVT-låda som inte gör vardagen roligare, men kanske lite enklare.

För ännu mer fördjupning i begagnad Toyota C-HR kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer