Begagnad Toyota RAV4 2013-2019

När den fjärde generationen av RAV4 lanserades 2013 blev den något av ett trendbrott för den populära modellen. RAV4 växte rejält på längden och blev därmed en mer praktisk bil. Men även konkurrensen hade växt rejält mot föregående generation.

Utbud

RAV4 har sålt bra och urvalet av begagnade bilar är därför stort. Se till att välja rätt.

Första generationen kom redan 1994 i form av en kompakt tredörrarssuv med sidohängd bagagelucka och reservhjulet monterat på den. När det till 2013 blev dags för fjärde generationen hade det sålts drygt 4,5 miljoner exemplar av RAV4 varav 1,2 miljoner i Europa. Till skillnad från sina föregångare fick den en konventionell bagagelucka och ett större format. Drygt tjugo centimeter längre, tre centimeter bredare och med tio centimeter längre axelavstånd. Tack vare det är fjärde generationen en både bekvämare och mer praktiskt bil än sina föregångare.

Toyota RAV4 Hybrid 2016

Foto: Patrik Lindgren

Har du behov av riktig fyrhjulsdrift ska du glömma hybridversionen av RAV4. Den har endast en elmotor som driver bakhjulen men klarar inte av det i vårt fyrhjulsdriftstest. De konventionella bensin- eller dieselmotorerna har däremot riktig fyrhjulsdrift som fungerar bättre.

Avsaknad av diesel

Dieselmotor med riktig fyrhjulsdrift finns endast som årsmodell 2013-16.

Under tre första åren såldes RAV4 med antingen bensinmotor med 152 hästkrafter eller diesel med 150, i kombination med sexväxlad manuell låda eller en steglös så kallad CVT-låda. Båda motoralternativen med fram- eller fyrhjulsdrift.
Till modellår 2016 uppdaterades RAV4 med nytt utseende, bättre ljudisolering och en mer vridstyv kaross och förbättrad hjulupphängning, en bättre bil helt enkelt. En större nyhet var att den också fick en hybriddrivlina, något som skedde på bekostnad av dieselmotorn som då slutade säljas. Hybriddrivlinan är hämtad direkt från kusinen Lexus NX 300h som med en bensinmotor och två elmotorer levererar 197 hästkrafter och är fyrhjulsdriven.

Toyota RAV4 Hybrid 2016

Foto: Patrik Lindgren

Mjuk fjädring men ändå lätt att kontrollera. ESP arbetar diskret och sänker inte farten. RAV4 Hybrid klarar godkända 72 km/h i älgtestet.

Hybrid

Hybridiseringen gör inte mycket gott för förbrukningen, inte heller fyrhjulsdriften.

Toyota påstår en snittförbrukning på 0,50 liter per mil för hybriden vilket inte stämmer i verkligheten. RAV4 är testad av oss ett flertal gånger och då ligger snittförbrukningen på strax under 0,8 liter per mil. Endast marginellt mindre än den bensindrivna versionen av RAV4. Dessutom uppvisade RAV4 Hybrid stora problem när vi testade fyrhjulsdriften där bakhjulen som ska drivas av en elmotor inte alls kopplades in.

Just denna generation RAV4 Hybrid tillför alltså inte så mycket och därför är det bättre valet en konventionell bensindriven RAV4, eller en dieseldriven om du kan leva utan de uppdateringar RAV4 fick när dieseln slopades. Ägarna av RAV4 verkar dock vara nöjda oavsett vilken version de köpt, men värt att ha i åtanke om du köper hybriden är att du då köper en väldig massa teknik som skulle kunna fela längre fram.

Komfort

Kupén är rymlig, fjädringen mjuk och ljudkomfort okej om än lite bullrig på motorväg.

Nu verkar Toyota RAV4 generation fyra klara sig ganska bra från problem och den placerar sig i topp i tillförlitlighetsundersökningar bland samtida suvar i samma segment. Men helt utan problem är den inte då ägare har rapporterat om bland annat läckande taklucka och problem med korrosion på aluminiumfälgarna.
Gällande återkallelser omfattas RAV4 på några punkter. Dieselbilar tillverkade mellan oktober 2015 och december 2017 kan ha lösa bultar vid grenröret, och under samma period har vissa bilar haft problem med lösa insprutare. Liksom många andra tillverkare och modeller är även RAV4 drabbad av felaktigt konstruerade krockkuddar relaterade till Takata och det gäller samtliga årsmodeller och versioner av generation fyra av RAV4.

Pålitlighet

Toyota har länge haft gott rykte gällande detta och RAV4 generation fyra är inget undantag.

Toyota RAV4 har sålt bra i Sverige och utbudet på begagnatmarknaden är ganska stort. Den är i grunden en bra bil som klarar vardagsanvändandet utan problem. I test anmärker vi dock på att styrkänslan är vag och bilen kan kännas vinglig, liksom att fjädringen har ett struttigt uppträdande i högre hastigheter. Hos hybridversionen ger motorn ifrån sig ett högt surr vid acceleration och motorvägskörning, något som kan härledas delvis till den steglösa CVT-lådan hybriden är utrustad med. RAV4 är helt enkelt mer praktisk och bättre än sina föregångare men samtidigt en tristare körupplevelse. Kan du leva med det är ägandet troligen ganska problemfritt.

För ännu mer fördjupning i begagnad Toyota RAV4, antingen det gäller hybriden, bensinaren eller dieseln, kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer