Volkswagen Golf har alltsedan den skapade en klass med sitt eget namn varit dominerande i denna. När vi testade Golf TSI 110 efter att Mk7 hade uppdaterats var allt sig likt. Golf vann än en gång.

Volkswagen har ofta kritiserats för att de går för försiktigt fram när det sker en uppdatering, eller faktiskt även när de kommer med en helt ny generation. Men det struntar Volkswagen fullständigt i.
Kunderna också förefaller det som. Golf går åt som smör i solsken och varför skulle den inte göra det? Den är finslipad in i detalj och är så mycket bil en vanlig person eller familj behöver. Alla behöver inte en kombibakdel eller en högbyggd kaross, men kan lätt lura sig själva till att tro det.

När uppdaterade Golf Mk7 visades upp fick man titta ordentligt för att se skillnaderna. En ny stötfångare med större lufthål. Kyler kanske lite bättre men är främst till för att det ska se sportigare ut.
Den andra stora synliga nyheten är att bakljusen fått LED-lampor.
På insidan märks främst, om man betalat för det, en stor bildskärm med geststyrning som fungerar sådär.

Volkswagen Golf VII 2017-2020

Foto: Martin Öberg

Geststyrning

En relativt ny företeelse i bilvärlden. Men i Golf är systemet inte färdigutvecklat.

Under motorhuven trillade det in en ny motor på 1,5 liter och 150 hästkrafter. Den ersätter 1,4-litersmotorn. Downsizingens tid är förbi.
Motorn har cylinderavstängning och sänkt friktion. Den är med andra ord väldigt tyst vilket gör att vi plötsligt upplever vägljud och vindbrus från en Golf som aldrig förr. Tidigare överröstade helt enkelt motorn detta.

Volkswagen Golf VII 2017-2020

Foto: Martin Öberg

Trevlig motor

Volkswagens trecylindriga bensinmotor räcker till. Oavsett om den ger 110 eller 115 hästkrafter.

Den överlägset populäraste motorn i Golf är annars den trecylindriga TSI 115 som står för 40 procent av försäljningen. Den hette tidigare TSI 110 och var även då storsäljaren. Det är inte svårt att förstå för motorn är mycket trevlig att köra, kanske den bästa trean av alla på marknaden, och trivs bra tillsammans med den manuella lådan.

Det finns en känsla runt Golf som är tilltalande. Det gäller både när man kör den och det känns när man sitter i den. Välbyggd, välkonstruerad, ja helt enkelt trevlig att umgås med. Som en riktigt god vän.
Men visst finns det problem. Inga återkallelser men problem likväl.
Ett sådant är ett diffust ljud från bakvagnen som verkar svåridentifierbart. Stötdämpare har bytts, bussningar likaså. Ibland har det hjälpt, ibland inte alls. Eller så har ljudet försvunnit en tid för att sedan komma tillbaka.

Volkswagen Golf VII 2017-2020

Foto: Martin Öberg

Låg midja

Dagens bilmode förskriver låga sidofönster men det går inte VW Golf på. Bra runtomsikt.

För några ägare har det dessutom hänt att underdelen av instrumentpanelen fallit ned på passagerarsidan. De clips som ska hålla underdelen uppe verkar inte gå att få fram med mindre än att återförsäljaren beställer hem en komplett instrumentpanel.
Det förekommer också de som har en annan nyans på lackeringen på tanklocket än den övriga karossen.
Motorlampan har ibland tänts utan att det varit något fel och sådan är riktigt irriterande och tidskrävande om man måste till verkstad ofta för att få lampan släckt.

Volkswagen Golf VII 2017-2020

Foto: Martin Öberg

Motorlampa

Det har hänt att motorlampan börjat lysa även fast det inte varit några problem.

Det mest bagatellartade problemet som belysts är att det på TDI-bilar, bara TDI-bilar, lossnat en lapp från bakre ljuddämparen. Denna lapp hänger ned och det ser inte bra ut tycker ägarna.
Och det gör det ju inte heller. Men det går att rycka bort den själv, det vågar jag lova.

Under hösten 2019 presenterades en helt ny generation Golf – Mk8 eller VIII, beroende på hur man väljer att skriva det – som når Sverige under första kvartalet 2020.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volkswagen Golf kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer