Volkswagen Passat laddhybrid, eller GTE som den heter, är väldigt populär på svenska marknaden. Framför allt som tjänstebil. Men nu finns det många begagnade till salu. Hur smart är den då att köpa, när alla premier och rabatter är väck? Det ska vi nu ta reda på till dig.

Passat har under de senaste åren varit en av toppsäljarna i Sverige, och det beror på att Volkswagen lade till laddhybriden Passat GTE i programmet. Det har varit den bäst säljande Passat-modellen tack vare lågt förmånsvärde och låga driftkostnader i kombination med hög komfort och bra utrymmen.

Inte AWD

Volkswagen Passat GTE driver enbart på framhjulen, det vill säga inte på alla fyra som exempelvis Volvos laddhybrider.

Batteriet räcker för i praktiken drygt tre mil på eldrift. Har du rätt körprofil och kan ladda ofta så kommer det att gå månader mellan tankningarna. Elmotorn är stark, 115 hästkrafter, och tillsammans med bensinmotorn på 1,4 liter och 156 hästkrafter, är prestanda riktigt bra. Totalt talar tillverkaren om 218 hästkrafter i systemeffekt.

Rymlig

Passat kombi har ett fyrkantigt lastutrymme som sväljer mer än man tror. 41 backar!

Bilen går bäst med batteriet fullladdat. Fullgasacceleration till 100 km/h tar 7,7 sekunder med fulladdat batteri och 8,7 sekunder med urladdat batteri.
Att ladda det 125 kg tunga batteriet på 9,9 kWh tar drygt fyra timmar att ladda fullt om du laddar ur en vanlig väggkontakt. Har du en laddbox som trycker fram 3,6 kW genom laddkabeln tar det 2 timmar 30 minuter. Snabbladdning är inte möjligt med Passat GTE.
För den som vill köra så rent – och billigt – som möjligt finns en knapp vid växelspaken som ger dig 100 procent eldrift. Det ger i princip aldrig fyra mil på el, däremot oftast drygt tre mil.
Vinterklimat är troligtvis den sämsta miljön för Passat. Är det kallare än tio minusgrder vägrar bilen att gå enbart på el.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE 2016-2019

Foto: Glenn Lindberg

Exemplariskt och fyrkantigt. 483-1 613 liter säger tillverkarens mätning, vi säger 41 backar. Bra!

Kort räckvidd

Passat GTE klarar runt tre mil på el i verkligheten, ungefär lika mycket som de andra.

Till bilens främsta företräden hör god åkkomfort och bra utrymmen. Kupén är femsitsig på riktigt, i baksätet sitter även vuxna bra i bredd. Enda nackdelen är den höga och breda mittröskeln (kardantunneln) som besvärar mittpassageraren.
Goda lastutrymmen är en annan paradgren. De uppräta sidoväggarna är som gjorda för IKEA-besök och när vi i vårt senaste kombitest lastade in 41 backar vann Passat kombi över övriga elva kombimodeller i testet. Passat GTE lastar något sämre än övriga drivlineversioner, batteriet tar något av lastutrymmet under golvet. Fabriken anger 483 liter, 1 613 liter med fällda ryggstöd. Den ”vanliga” Passat-kombin lastar 650-1 780 liter. Men notera att utrymmet ovan golvet är detsamma oavsett version.

Vanlig kaross

Passat är en av de mest tillverkade bilmodellerna. Det gör skadereparationer billiga.

Laddhybridversion besitter i princip alla goda egenskaper som har gjort Passat omtyckt genom åren. Kvalitetskänslan finns där, med utomordentlig passform i inredningsdetaljerna. Komforten är likaledes hög. GTE innebär en relativt hög utrustningsgrad, och därutöver såldes en mängd tillval till bilen.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE 2016-2019

Foto: Glenn Lindberg

Passat GTE studsar i konbanan, och får underkänt. Når endast 68 km/h.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volkswagen Passat Sportscombi GTE kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer