Begagnad Volvo XC60 2018-

Redan första gången vi testade Volvo XC60 gen II övertygande den och i dag, tre år senare, fortsätter den mellanstora suven att göra detsamma. Den har blivit en av Volvos bäst säljande modeller och utbudet på begagnatmarknaden är riktigt stort. Köpläge?

Mellanstora suven Volvo XC60 generation II har blivit extremt vanlig i trafikbilden. Med hyfsade utrymmen, bra komfort och kanske framförallt en sval elegans mitt i folkhemsstuket – den samlade bilden av XC60 är att den gått åt som smör i solsken. Teknikens Världs bild av XC60 har formats genom provkörningar och framförallt flertalet tester på såväl sommar- som vintervägar och resultaten har alltid pekat åt samma håll. Volvo XC60 gen II har få eller inga riktiga svagheter.

Volvo XC60 2018

Foto: Martin Öberg

Samlar smuts

Bakdörren är en del av bakre skärmkanten, vilket är dåligt. Här samlas smuts från vägen.

Visst, allting är relativt, för modellen är även som begagnad en dyr produkt. Det kan klassas som en svaghet. Du får räkna med minst 300 000 kronor för att köpa dig in i XC60-familjen, även som begagnad. Det finns några få bilar till salu på Blocket som är billigare, men de är lätträknade. Samtidigt innebär det att modellen håller värdet bra, vilket skulle innebära ett hyfsat ekonomiskt begagnatägande.

Volvo XC60 2018

Foto: Martin Öberg

Volvo XC60 följer samma interiöra form- samt funktionsspråk som S90, V90, XC90 samt S60 och V60.

Fint väguppträdande

Väguppträdandet är för det mesta exemplariskt avslappnat. Det är värt mycket.

Så vad erbjuds? För det första, både fram- och fyrhjulsdrivna bilar. Bensin- eller dieseldrivna, dessutom laddhybrider. Manuell eller automatisk växellåda. Majoriteten av bilarna tillsalu begagnade är dieseldrivna, många med fyrhjulsdrift och den åttaväxlade automatlådan. Vi har valt att titta lite närmre på just D4-versionen, allra mest för att den på flest sätt kombinerar vettiga prestanda, utbud, utrustning och vardagskunskap. Den är typiskt svenskt lagom.

Volvo XC60 2018

Foto: Martin Öberg

De eljusterbara stolarna är mycket bättre än standardstolen, välj en bil med sådana om du kan.

Bra strålkastare

LED-strålkastarna, allra helst med aktiv funktion som avskärmar runt mötande.

Volvos dieselmotorer har fått en del kritik av om att vara lite rassliga, lite hårda i sitt ingrepp vid start/stopp och det gäller givetvis även när du köper begagnat. På den punkten blev XC60 klart bättre när D4 blev B4, alltså dieseldriven mildhybrid. 48-voltssystemet hjälper bilen igång från stillastående vilket uppskattas mycket – XC60 går mycket mjukare. Men mildhybriderna är så pass nyintroducerade att priset blir markant mycket högre, liksom skatten. En D4 AWD registrerad före 1 juli 2018 kostar bara 2 250 kronor i fordonsskatt per år vilket kan jämföras med 8 844 kronor för B4 AWD (efter tre år blir skatten 3 922 kr per år).

Volvo XC60 2018

Foto: Martin Öberg

De flesta XC60 har tack och lov mörkare klädsel i bagageutrymmet.

Mindre praktiskt

Baksätet har skidlucka, i stället för den smartare 40/20/40-delningen.

Prestanda i XC60 D4 AWD är goda, om än långt ifrån att klassas som bra. Omkörningsaccelerationen 70-130 tar i runda slängar 10 sekunder, vilket får anses som högst normalt idag. Bromsarna brukar vara effektiva hos Volvo och XC60 är inget undantag, modellen presterar riktigt bra vid tester.
När det gäller återkallelser så har senaste generation XC60 varit snudd på förskonad från modelltypiska fel. Enda plumpen i protokollet rör återkallelsen som annonserades i mars 2020 och handlade om problem med autobromssystemet. XC60 tillverkade efter 21 januari 2019 berörs av detta.

Volvo XC60 2018

Foto: Martin Öberg

Smart hållare av lastgolvet.

Tydlig redovisning

Backkameran och redovisningen inne i bilen har alltid varit bra på Volvo XC60.

En annan detalj som i alla fall vi stör oss på är att bakdörren utgör den främre delen av bakre skärmkanten. Eller, rättare sagt – den dåliga lösningen med lister som gör att väldigt mycket vägsmuts samlas dörren. Risk för rost säger vi. Men i övrigt har vi inget större att anmärka på. Volvo XC60 tar dig fram säkert och komfortabelt, med hyfsat lastutrymme dessutom.

Volvo XC60 2018

Foto: Martin Öberg

XC60 är lite mjuk och svajig vid en undanmanöver, men klarar ändå vårt älgtest med godkända 73 km/h.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volvo XC60 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer