För ett par dagar sedan visade vi er den första bilden på gamla Saab 9-5 i kinesiskt utförande. Nu har vi varit och känt och klämt på både den och Saab 9-3 som står på Pekingsalongen. Beijing C60 och C71 samt elversionen C71EV.

För några månader sedan sålde Saab verktygen till gamla 9-5 och viss teknik tillhörande 9-3 till kinesiska biltillverkaren BAIC. Redan nu står de båda kinesiska ”Saab-modellerna” färdiga som koncept i en monter på bilsalongen i Peking. Teknikens Världs Hans Hedberg är på plats för att spana in resultatet.

Tjena Hans! Du står just nu bredvid två Saab-bilar med kinesiska emblem. Vilka är bilarna?
– Den ena är Beijing C60 som är en Saab 9-3 i grunden. Det lustiga är att vi alla nog trodde att det skulle handla om gamla 9-3:an och då enbart teknik, men i själva verket är det nya 9-3:an och hela bilen, inte bara teknik som det så fint påstods. Alltså senaste generationen efter faceliften som kom 2007. Kolla bara på huven som är den klassiska clamshell-varianten. Den andra bilen är Beijing C71 som baseras på gamla Saab 9-5. Denna visas även upp i helt eldrivet utförande, då kallad C71EV.

På bilderna ser man att det tydligt handlar om Saab-bilar i grunden, men där är många inslag av andra märken ser jag, bland annat Mazda, Chevrolet och Subaru. Vad ser du?
– Sant. Grunddragen är tydligt Saab men för ett halvtränat öga ser man direkt att fronten på C71 har drag av Chevrolet Volt/Opel Ampera, främst i strålkastarutförandet. Bakifrån känns C71 en hel del Subaru Impreza, precis som du säger, men också en hel del Jaguar XF med kromribban mellan bakljusen. C60 känns ganska mycket Saab 9-3 framifrån, med ett kraftigt inslag av förra generationen Mazda 6 i form av grillen. Även här går baken i samma tecken som hos Impreza och XF.
Fälgarna, som ofta brukar vara väldigt märkesspecifika, är Saabs rakt av.

Vad sitter det för motorer under huvarna?
– Lyfter man på huvarna hittar man Saab-motor på 2,0 liter. Det står till och med Saab på toppen. Men detta är endast konceptbilar snabbt hopplockade för att visa upp här på salongen. Bilarna väntas lanseras om ungefär två år och då blir det andra motorer som gäller.

Hur ser det ut interiört?
– Det är Saab rakt igenom, men med den skillnaden att man har tryckt dit en hel del silverfärgad plast. Ratten är lite omgjord med ett annat nav.

Det är två sedanbilar som ställs ut. Hur är det med kombiversioner och en cabriolet?
– Inga kombi- eller cabrioletmodeller finns i sikte. Är inte helt säker på att det kommer heller. I Kina säljer sedanmodeller bra. Inte heller någon långversion – ”L” – är planerad i nuläget. Annars är det populärt här i Kina med långa karossversioner, exempelvis av Volvo S80, BMW 5-serie och Audi A4 och A8.

Kan du berätta lite mer om C71EV, alltså den eldrivna versionen av C71 (9-5)?
– Jag har läst lite på skyltarna men jag är inte så bra på mandarin. Jag pratade lite med BAIC:s ansvarige här, en viss herr Quiao, och har kommit fram till att toppfarten ligger på 160 km/h, 0-100 km/h går på 13,5 sekunder och räckvidden anges till 15 mil. Batteriet är på 336 volt och har en kapacitet på 25 kilowattimmar. Vikten ligger på drygt två ton med batterier. När ett batteri är på vägg att bli urladdat är tanken att man ska kunna rulla in på en speciell batteribytesstation där en manick helt automatiskt demonterar det urladdade batteriet och ersätter det med ett uppladdat. Sedan är det bara att rulla iväg igen.

C60 och C71 kommer om två år sa du. Gäller det för C71EV också?
– Antagligen lanseras den eldrivna versionen ett tag efter de båda andra.

Har du någon uppgift på vad Saab 9-3 och 9-5 i Kina-kostym kostar?
– Tyvärr inte. Priser håller de än så länge hemligt.

Något annat intressant att berätta för oss här hemma i Sverige?
– Saab i Trollhättan har skickat hit personal för att hjälpa BAIC att ta fram sina två nya Beijing-modeller. Bilarna ska, när produktionen väl sätter igång, byggas i en helt ny fabrik här i Peking-området och som ännu inte står färdig. Fabriken ska ha en kapacitet på minst 100 000 bilar om året.

Då tackar jag för rapporten och önskar dig en trevlig vistelse i Peking!
– Tack själv. Vi hörs och ses!

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer