Sir Henry ”Tiger Tim” Birkin gjorde sig under 1920- och 30-talet känd som en av de ursprungliga Bentley Boysen, överklasskillarna med motorintresse, stora plånböcker och en osviklig äventyraranda som bidrog till att Bentley dominerade 20-talets Le Mans 24-timmarslopp.
1930 gick Bentley i konkurs och togs över av Rolls-Royce som under årtionden använde märket som en slags budgetversion av sin egna bilar. Just budget är däremot inte vad man kan kalla Birkins Bentley – när sista budet var lagt vid auktionsfirman Bonhams hade priset landat på den nätta summan 5 042 000 pund, motsvarande drygt 55 miljoner kronor och därmed den dyraste Bentleyn i världen.Det är dock inte det enda rekord bilen kan stoltsera med, 1932 slog bilen hastighetsrekord med 220 kilometer i timmen på racingbanan Brooklands i England.
– Banan är förfärlig. Det finns gupp som skakar om förarna och får bilen att lämna marken, kommenterade Birkin som dömde ut banan som omodern och opassande för hastigheter över 190…
Rekord-Bentleyn är i princip en Bentley 4 ½ Litre med en Roots-kompressor placerad framför kylaren, en så kallad Blower Bentley. I racingtrim gav den 245 hästkrafter vid 2 400 varv i minuten i den 1 727 kilo tunga Bentleyn.
Sir Henry Birkin fortsatte tävla även efter Bentleys konkurs, bland annat för Maserati. 1933 ställde han upp i Tripolis Grand Prix och ådrog sig ett svårt brännsår på armen efter att ha försökt plocka upp en cigarettändare. Såret blev infekterat och några veckor senare avled Birkin i sviterna av skadan.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.