Här är bilen som får Bentley Continental R Coupé att framstå som liten, klen och sniket utrustad. Bentley Brooklands är en jättecoupé som bara ska tillverkas i 550 exemplar.

Nedlagda Continental R Coupé såg ut att kunna bli den sista riktiga lyxcoupén. Den modernare Continental GT delar som bekant en del komponenter med mindre ädla fordon från Volkswagen, Bentleys ägare.
Nu chockar den lilla fabriken i engelska Crew världen med en skapelse som går utanpå det mesta. Bentley Brooklands, som fått sitt namn från tävlingsbanan där Bentley Boys hade stora framgångar på 1920-talet, är ett frosseri i ädla material och hästkrafter. Brooklands-banan fyller för övrigt 100 år under 2007.

Under den långsträckta huven sitter Bentleys klassiska V8 med den udda cylindervolymen 6,75 liter. Dubbla turboaggregat ger en effekt på makalösa 530 hk och ett vridmoment på 1 050 Nm!
Motorn har sin grund i den V8 som presenterades i Bentley S2 saloon 1959, nu är den starkare än någonsin. Några prestandasiffror har inte offentliggjorts. Klart är emellertid att kraften når bakhjulen via en sexväxlad automatlåda och att ett sofistikerat antispinnsystem ska se till att de 20 tum stora bakhjulen inte eldas upp allt för snabbt.

I kupén på denna fyrsitsiga bil dominerar ädelträ, läder och aluminium. Utrymmet i baksätet ska vara tio procent bättre än i gamla Continental R Coupé och de separata stolarna är eljusterade.
Köparna kommer att kunna bestämma färgsättningarna helt individuellt, en lyx Bentley kan kosta på sig då produktionen ska begränsas till 550 exemplar. De första leveranserna sker under första halvan av 2008. Pris okänt.

Visa kommentarer
NUVARANDE Bentley Brooklands: den ultimata lyxlimpan
NÄSTA Teknikens Värld nummer 6 / 2007