Bentley Continental Flying Spur facelift avslöjad

Continental Flying Spur är på väg att få ett välbehövligt ansiktslyft. Först i morgon ska vi få se nyheterna men redan nu har bilderna läckt ut. ”Snyggare” är första tanken som slår en.

Bentley Continental Flying Spur kom 2005 och har varit lite engelskt ”gubbig”  sedan dess. Men nu blir det ordning på torpet för i och med den facelift som modellen genomgår blir Flying Spur betydligt sportigare, slankare och modernare.
Bilen ska inte presenteras förrän i morgon men tack vare ryska motorsajter finns bilderna redan att tillgå på Internet och vi kan därför frossa i de nya linjerna.

Först och främst slås vi av den nya fronten där grillen har rests upp en aning vilket ger hela strålkastarpartiet ett enormt lyft, speciellt sett från sidan. C-stolparna har gjorts om med mer avrundad slutkläm mot bakluckan, samtidigt som dörrarnas utformning är nya. Tillsammans med den slankare takprofilen ser det nästan ut som att bilen genomgått en bantningskur.
I rumpan är det stora förändringar. Bakljusen har fått en liggande layout i stället för stående som tidigare. Känns mindre propert brittiskt och mer tyskt och italienskt. Bakluckan har kapats på höjden och stötfångaren har blivit smäckrare.
Fälgarna ser ut att vara nya för året, även om de är lika de gamla, och ytterbackspeglarna är även de nya och mer strömlinjeformade.

Interiört vet vi inte hur det ser ut ännu men vi kan räkna med en förhöjd nivå av lyx.
I dag finns Continental Flying Spur med två varianter av W12-motorn på 6,0 liter. 560 hästkrafter i vanliga versionen och 610 hästkrafter i Speed-versionen. I och med uppdateringen lär Flying Spur få ta del av den V8 på 507 hästkrafter som Continental GT fick förra året samt de nya versionerna av W12:an som ger 575 hästkrafter i standardutförande och 625 hästkrafter i Speed-utförande.

En liten fågel viskade nyss i vårt öra att Bentley eventuellt kommer att kapa bort Continental-delen i modellnamnet och därmed blir bara Flying Spur kvar, det vill säga Bentley Flying Spur. Mycket möjligt att det blir så för att Bentley vill distansera modellen från sportigare Continental GT och i stället låta den stå på egna ben som superlyxiga Mulsanne (läcker film på länken).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer