Bentley Mulsanne går ur produktion

Efter elva års produktion läggs Bentley Mulsanne ner. Flying Spur tar över rollen som märktes flaggskeppsmodell.

Bentleys flaggskeppsmodell Mulsanne täcktes av i Pebble Beach in 2009, nu har det sista exemplaret tillverkats i Crewe. Totalt blev det över 7 300 exemplar av modellen som ”kostat” 700 anställda närmare tre miljoner arbetstimmar att bygga.

Bentley Mulsanne ur produktion

Foto: Bentley

”Högklassig komfort, samtidig nerv i körning för att vara en lyxlimousine i det yttersta toppskiftet. Men skyhög bensinförbrukning, upp mot fyra liter per mil, känns inte så mycket 2013.”, så lät vår summering när vi provkörde bilen i Berlin.

Hans Hedberg trivs bäst bakom ratten, även i Bentley Mulsanne.

Foto: Patrik Lindgren

Hans Hedberg trivs bäst bakom ratten, även i Bentley Mulsanne.

Sista laddningen av Mulsanne utgjordes av 30 bilar i utförandet ”6.75 Edition by Mulliner”. Namnet poängterar att det även är slut för märkets (och Rolls-Royces) V8-motor i L-serien som har hängt med i 61 år och tillverkats i över 36 000 exemplar.

Nu blir Flying Spur märkets toppmodell, en bil som vi naturligvis kört – läs vår provkörning här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer