Det är en helt ny Bentley. Det är Bentleys första helt egendesignade bil sedan 1930-talet. Det är en helt ny plattform. Det är Bentleys största modell. Det är Bentley Mulsanne.

Mycket kan sägas om nya Bentley Mulsanne, men det kanske mest intressanta är att den kan sägas vara den första helt nya Bentleyn sedan början av 1930-talet. 1931 föll Bentley överraskande i Rolls-Royces ägo och förblev så till 1998. Under den tiden baserades Bentleys bilar mer eller mindre på Rolls-Royce-bilarna. Inte heller bilarna efter 1998 kan sägas vara ”helt Bentley” eftersom Continental-bilarna delar många komponenter med Volkswagen. Mulsanne är en helt och hållet ny bil, designad från grunden av Bentley i engelska Crewe. Hur många fingrar moderföretaget VW har haft med i spelet får vi dock inte veta.

Bentley Mulsanne rullar på ett chassi som är hela 28 centimeter längre än Continental Flying Spur. Med en totallängd på cirka 559 centimeter är det ingen liten bil vi har att göra med och Bentley är noga med att understryka att Mulsanne ska ta positionen som den ultimata lyxbilen. Kanske är det därför Bentleys designers inte verkar ha ansträngt sig för att ge bilen ett kompakt uttryck. De fem och en halv metrarna syns verkligen och ställd bredvid småsyskonet Flying Spur lär Mulsanne se gigantisk ut. Bentley är också mycket noga med att påpeka att Mulsanne minsann inte ska ses som någon efterträdare till Arnage. Produktionen av Arnage stoppas visserligen i år men Mulsanne är en större bil som siktar mot toppen i lyxeliten.

Fokus har legat på att föra Bentleys traditioner vidare. Med Dirk van Braeckel i spetsen har Bentleys designteam arbetat för att skapa en klassisk och sportig känsla med många detaljer från gamla tiders Bentley-bilar. Speciellt 1930-talets 8-litre-modeller uppges ha varit måttstock. Även namnet bär historiska anslag. Bentley har rika motorsportanor med bland annat sex segrar på Le Mans. Mulsanne-rakan är känd som den del av banan där bilarna högst hastighet på hela banan.

DNA:t från 1930-talets Bentley-modeller syns framförallt i fronten som domineras av fyra separata strålkastare. I denna nya tappning har dock LED-ljuset tagit över för att ge Mulsanne ett eget uttryck. Det lär inte gå att ta miste på att det är just Mulsanne man ser i backspegeln. Baktill påminner den nya bilen mycket om Flying Spur men när man tittar noga ser man en hel del detaljer som skiljer. Ändalykten på Mulsanne är allmänt aningen kantigare. Lägg även märke till de platta ovala utblåsen vars former gå igen i baklampornas layout.

Motorn då? Ja, den informationen får vi vänta på tills bilen visas i Frankfurt i september. Men när bilen premiärvisades på fashionabla Pebble Beach Concours D’Elegance i Monterey, Kalifornia yppade Bentley-folket att det är den gamla 6,75-liters V8-motorn som får fortsatt förtroende. Den här gången ska den ha fått en total överhalning för att ge mer effekt med mindre bränsleåtgång. Hur många hästkrafter det är tal om får vi veta först den 15 september. Tillverkningen i Crewe och försäljningen av Mulsanne startar i mitten av 2010.

Läs mer

Test- & provkörningar

Visa kommentarer
NUVARANDE Bentley Mulsanne visas i Pebble Beach
NÄSTA Ronnie Peterson Trophy till Daniel Roos