Det är inte bara Aston Martin som har problem med ekonomin av de brittiska bilföretagen. Nu varslar Bentley en fjärdedel av personalstyrkan, 1 000 anställda.

Bentley har liksom Aston Martin kämpat med att bli lönsamma de senaste åren. En lovande vändning kom när Adrian Hallmark tillträdde som vd, tidigare Jaguar Land Rover, i början av 2018. Sedan dess har han lyckats vända förlust till vinst. Men sedan kom Covid-19-pandemin.
Det ledde till att Bentley stoppade produktionen under sju veckor och två tredjedelar av personalen permitterades. Det ska ha kostat Bentley 22 miljoner pund i veckan, cirka 255 miljoner kronor.

Bentley har vänt sig till sina 4 200 anställa i förhoppning om att de själva ska anmäla intresse för att anta ett uppsägningsavtal baserat på ålder, lön och erfarenhet.
Detta blir det första steget i Bentley så kallade Beyond100-plan där namnet syftar på att de sedan 2019 är inne i sitt andra århundrade. Omstruktureringen i företaget betyder dels uppsägningar men även att ställa om märket till något som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbart. Bland annat har de som mål att samtliga modeller ska gå att få som laddhybrid från 2023 och att den första helt eldrivna bilen ska lanseras 2025 eller 2026. Från senast 2040 ska Bentley enligt Adrian Hallmark bara tillverka fossilfria bilar.

I nuläget går produktionen i Crewe-fabriken på halvfart, på grund av social distansering, och Bentley beräknas inte gå med vinst igen förrän tidigast 2022.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer