Best practice en omöjlighet i bilvärlden

Best practice en omöjlighet i bilvärlden

  Sedan jag var sisådär åtta-nio år gammal har jag ständigt kombinerat ihop mina egna superbilar. Motorer, växellådor och inredningar togs från donatorer som Testarossa, 911 Turbo och Countach för att sedan kombineras till min egen superdrömbil i mitten av 80-talet. Donatorerna har skiftat genom åren, resultatet likaså. Men best practice-tankesättet har alltid tilltalat mig, att ta det bästa från olika tillverkare, oavsett produkt, och skapa sin egen perfekta slutversion.

Aldrig har best practice-tänket känts så angeläget som i bilbranschen i dag. Om alla bilföretag skulle jobba för att rädda det som finns kvar av vår jord skulle de drastiskt kunna minska bilars miljöpåverkan. Ta det bästa stop & go-systemet, kombinera med en extremt snål dieselmotor och det bästa hybridsystemet, bästa lättviktslösningarna, addera sedan mindre system som BMW:s bromsenergiåtervinning, elektriska vattenpump och liknande system.

Vi skulle snabbt få fram flera olika karossversioner av en supermiljöbil där en förbrukning kring 0,3 liter/mil inte vore någon omöjlighet även för en något större bil. Visserligen skulle prestandan inte bli halsbrytande, men ändå acceptabla.

Men denna tanke stannar endast vid en dröm, det vet jag. I stället för att samarbeta gör de olika bilkoncernerna det mesta för att motarbeta varandra. Vid en EU-sammankomst med olika biltillverkare för en tid sedan satt GM i ena ringhörnan och talade sig varm för olika hybridlösningar och etanol. I andra hörnan satt VW och fnös åt etanoldrivning. I stället för att samarbeta och hitta lösningar på allas vårt miljöhot, så pågår oftast en smutskastningskampanj och ett prestigetänk som ter sig löjligt.

Roligt då att GM under EU-mötet kunde kontra med att VW i Sverige kommer med en etanolmotor vecka 49 i år. Den tyske VW-representanten blev helt ställd, tappade lite av sin tuppkam och hade inget att kontra med.

Nu är VW inte ensamma om sin arrogans mot all annan teknik och vision än sin egen. Varför har inte Toyota etanolkonverterat Priusbilar i Sverige? Etanol är ingen totallösning för hela världen långt in i framtiden, men just nu funkar det i just Sverige. Men att avsäga sig prestigen och anpassa sig till lokala marknader är inget som merparten av biltillverkarna kan ta till sig. Bättre då att hålla tuppkammen intakt och gnälla på alla andra som inte gör som en själv.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!