När Alfa Romeo till sist ersatte snygga 159:an, det tog 4-5 år, med en ny modell passade man på att damma av det gamla namnet Giulia som tidigare prytt en Alfa-modell som tillverkades mellan 1962 och 1978. Nya Alfa Romeo Giulia är italienarnas svar på Audi A4, BMW 3-serie, Jaguar XE, Mercedes C-klass och Volvo S60. Den lanserades i Sverige under sensommaren 2016.

Två bensinalternativ och tre dieselalternativ finns till Giulia, alla inte aktuella för svenska marknaden. Bensinmotorerna utgörs av en turboladdad fyrcylindrig maskin på 2,0 liter som ger 200 hästkrafter samt en 3,0-liters V6-maskin som i grunden är en Ferrari-motor. Den ger hela 510 hästkrafter och ger Giulia riktigt bra prestandasiffror, för vad sägs om 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppfart på 307 km/h?

Dieselmotorerna är alla på 2,1 liter men med tre olika effektuttag på 136, 150 samt 180 hästkrafter. Sistnämnda i kombination med automatlåda väntas vara storsäljaren i Sverige.

Dieselversionerna är bakhjulsdrivna, bensinversionen likaså men finns med fyrhjulsdrift.