Nya Audi Q7 minner en del om den gamla men har förstås modernare former.

Q7

Audi var sist ut av premiumgänget med att skaffa en suv. De tyckte att halvterrängbilen Allroad räckte ända fram till 2006. Då blev det ändring och ett jättebygge kom till världen.

En jätte överallt, inifrån och utifrån (framförallt utifrån) och sitter man i en Toyota Yaris blir man allt lite orolig när man ser den komma. Men Audi lyckades göra ett otroligt litet baksäte där man inte är helt bekväm som stor människa.

Det tog nio år innan Q7 kom i ny skepnad. Huvudmålen var då att kapa vikt och addera en mängd förarassisterande system. Hela 325 kg lättare var Q7 av generation två, den var också 37 mm kortare och 15 mm smalare.

Något som dock inte kapades var priset. Startprislappen på 614 000 kronor var den huvudsakliga kritiken från oss på Teknikens Värld vid debuten 2015.

Q7 finns även som hybrid och i prestandaversion i form av Q7 e-tron och SQ7.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!