När BMW 1975 påbörjade produktionen av 3-serien kunde de förmodligen inte ens i sin vildaste fantasi se den som företagets stora guldkalv.

Modellen har alltid varit något av förarens bil med spänst och körglädje på menyn. Detta har gjort 3-serie till en svår utmanare för konkurrenterna.

Sjätte generationen överglänstes dock av Alfa Romeos modell Giulia som gjorde debut 2015. Med generation sju av trean (G20) har därför BMW än mer på just körglädjen.

Annat som utmärker senaste 3-serie är den digital instrumenteringen och det standardmonterade fjädringssystemet vid namn Lift Related Dampers samt längre totallängd och bredare spårvidd.


Historik

BMW 3 E21

E21 1975–1983
Första 3-serien ersatte 02-serien och fanns endast som tvådörrars sedan.

BMW 3 E30

E30 1982–1994
Kom som coupé, sedan, kombi och cab och fanns att få med fyrhjulsdrift. Bildade grund för M3.

BMW E E36

E36 1990–2000
Tredje trean kom med stora nymodigheter som sexväxlad manuell låda och multilänkbakaxel.

BMW 3 E46

E46 1998–2006
Nu blev 3-serie högteknologisk med GPS och regnsensor. Fyrhjulsdrift blev återigen tillgängligt.

BMW 3 E90

E90 2004–2013
Nu fick 3-serie drag av Bangle. 335i Coupé blev första 3-seriemodellen med turboladdad motor.

BMW 3 F30

F30 2011–2018
Alla motorer i 3-serien blev turboladdade. Vid facelift 2015 introducerades första trecylindriga motorn.