Historik

Generation 1 (E53)

BMW X5 1999 E53
1999-2006

Generation 2 (E70)

BMW X5 2006 E70
2006-2013

Generation 2 (E70)

BMW X5 xDrive25d 2015

Foto: Andreas Libell

2013-2018

X5 var först ut av BMW:s suvar som i skrivande stund är fem till antalet och som snart kompletteras med X7. 1999 var året då X5 presenterades och den blev snabbt väldigt populär. Första generationen, E53, fick hänga med till 2006 då det var dags för avlösning i form av generation E70 som bjöd på uppdaterade och mjukare former i större format. X5 hade nämligen vuxit med nästan två decimeter på längden. Motoralternativen blev fler och för första gången presenterades en X-modell som M-bil. X5 M hade en V8 på 4,4 liter och 555 hästkrafter.

2013 avslutades sagan om E70 och i stället fick generation F15 ta över, det vill säga den X5-modell som är aktuell i dag. Grundkonceptet är detsamma som hos föregångarna och till storleken är den endast några få centimeter längre än sin föregångare E70. Största nyheten med denna generation får laddhybridalternativet anses vara – BMW X5 xDrive40e iPerformance.

2018 var det dags för fjärde generationen X5 (G05) som utmärker sig med sin gigantiska grill, eller ”njurar” som man talar om i BMW-sammanhang.

På längden mäter numera X5 492,2 centimeter vilket är 3,6 centimeter längre än föregångaren. Med 200,4 centimeter på bredden är den dessutom 6,6 centimeter bredare och med 174,5 centimeter är den 1,9 centimeter högre än tidigare. Även axelavståndet har ökat – 297,5 centimeter är 4,2 centimeter längre än hos generation F15.

Förarmiljön är digital och bilen har alla de förarassisterande system man kan vänta sig och som standard är nya X5 utrustad med dynamiskt chassi där stötdämparna kan justeras på elektronisk väg.