EB 16.4 Veyron

EB 16.4 Veyron

Bugatti Veyron 16.4

Drömstoff

VW-koncernens förre chef Ferdinand Piech lämnade ett blandat arv efter sig. Bland de mer bisarra bilprojekten fanns drömmen om ett återväckt Bugatti, en supersportbil som skulle klara 400 km/h. Målet har visat sig svårt att nå, men 2005 lyckades man efter sju sorger och åtta bedrövelser. Att göra en tillräckligt stark motor var bara ett etappmål. Hjärtat i Bugatti Veyron är en sextoncylindrig W-motor på åtta liter. Effekten är marknadsföringsvänliga 1001 hk. I själva verket lär motorerna ge 1020-1040 hk, men i reklamen låter 1001 hk bättre. Kraften överför med hjälp av en sjuväxlad DSG-låda, alltså en manuell låda med dubbla, automatiska kopplingar. Fyrhjulsdrift är en självklarthet med så mycket effekt som ska ner i backen.  Däcken är monstruösa, 245mm breda fram, 355mm bak. Michelin har tagit fram specialdäck som klarar 400 Km/h. Bugatti Veyron lär få en lillebror som är billigare, lönsammare och långsammare. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!