Historik

2010-2013

2014-2017

Dacia Duster från 2010 lanserades stenhårt i Sverige som en oerhört billig bil. Vilken annan biltillverkare än Dacia kunde erbjuda en suv för 99 900 kronor? Ingen.

Men för att kunna locka med så lågt pris hade rumänska Dacia sparat in på en så livsviktig detalj som antisladdsystem (ESP). Antisladdsystem fanns, men bara som tillval och då endast till dieselmodellen. Till bensinversionen fanns inte antisladd som tillval ens, mycket märkligt.

Lagom till modellår 2014 uppdaterades Duster på flera punkter. Utseendemässigt var det inte mycket som var ändrat, nya strålkastare och en omdesignad grill annars var det mesta likt. På insidan fanns en ny instrumentbräda och förbättrad ljudisolering. Den största och viktigaste nyheten var att antisladdsystem äntligen hade blivit standard, oavsett motor.

I övrigt får man för pengarna vad man kan förvänta sig. En duglig bil men med materialfinish interiört som konkurrenterna överträffar med förbundna ögon. Terrängegenskaperna är det dock inget fel på men i högre hastigheter ska man passa sig, Duster nådde endast upp till tre av fem möjliga stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

2017 kom nya Duster som faktiskt är ny trots att den är förvirrande lik föregångaren. Duster har även ärvt föregångarens usla säkerhet, bara tre stjärnor blev det hos Euro NCAP. Nya Duster har små designelement som lättar upp den tidigare bruksiga framtoningen. Komforten har höjts och styrningen skärpts till.