Focus

Foto: Linus Pröjtz

När Ford Focus 1998 dök upp som ersättare till långköraren Escort blev den snabb populär. Den lite annorlunda formgivningen tilltalade antagligen lika mycket som bilens köregenskaper som var mer åt det roligare åt hållet.

Andra generationen Ford Focus kom 2004 och var lite mer sansad i utseendet, men i stället rymligare, inte minst kombiversionen.

2010 presenterades tredje generationen Focus, en bil som kom till Sverige under 2011. Helt nytt utseende men framför allt sylvassa köregenskaper som gör den till mest körglada bil i golfklassen. Lägg där till säkerhetssystem i bilen som bara stora, dyrare bilar vanligtvis har. Focus är en riktigt bra bil numera, på de flesta sätt. Under 2014 ansiktslyftes Focus och fick bland annat en ny front som bär drag av Aston Martin.

2018 kom senaste generationen av modellen och Focus håller fanan högt. Bilen är trevlig att köra med skarp styrning och tajta växellägen. Lägg därtill användarvänlighet, snåla motorer och  goda utrymmen. Frågan är om det räcker i en tid då traditionella bilar i C-segmenet tappar marknadsandelar till crossovers och suvar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!