Hyundais minsting i10 presenterades våren 2008 och fick en tuff uppgift att ersätta succémodellen Atos som länge var Sveriges billigaste bil.

Modellen i10 var en betydligt modernare bil på alla punkter men ändå var inte antisladdsystem standard utan fick väljas till. Bilen var kul att ratta och hade en rivig 1,1-liters bensinmotor men bilen var ingen raket, 0-100 km/h tog 15,6 sekunder. Men med den motorn kvalade i10 in som miljöbil i Sverige.

2013 var det dags för generation två av i10. Bilen växte på alla håll och blev bättre utrustad ur både till komfort- och säkerhetssynpunkt. Lilla i10 blev med det en testvinnare i Teknikens Värld.

Hösten 2019 kom en tredje genration och med den höjdes nivån ytterligare rörande säkerhet och assisterande system. I 10 fick även en tuffare och modernare design. Motormässigt behölls dock bensinmotorerna på en och 1,2 liter, någon eldrivlina är inte aktuell med denna generation i10.