Historik

Jaguar XF Sportbrake 2012

Generation 1
2008-2015

Jaguar XF debuterade våren 2008 och ersatte S-Type som hängt med sedan 1998. XF är större än sin föregångare och designavdelningen har fått fria händer och inte lika hårda krav att rita något som anspelar på någon gammal modell. Som förare stortrivs man i XF av första generation men i det trånga baksätet är inte stämningen i topp.
Jaguar är sedan mars 2008 i indiska Tata Motors ägo och märket visade kort därefter plus på kontot för första gången på lång tid. Mycket tack vare just XF.

Våren 2015 presenterade Jaguar andra generationen XF. Trots att den har blivit rymligare har modellen faktiskt blivit en aning mindre, exempelvis sju millimeter kortare. Med generationsskiftet genomgick XF dessutom en välbehövlig bantningskur som skalade bort uppemot 190 kilo, beroende på modellversion. Flertalet motorer erbjuds till denna andra generation, även snålare dieselalternativ. Dock ingen laddhybrid – än ska vi väl tillägga eftersom Jaguar har hakat på elektrifieringståget med framför allt helelektriska modellen I-Pace som ska presenteras i mars 2018.

Precis som första generationen finns det även en kombiversion, Sportbrake, av XF. Ser man på lastvolymen i rena liter så är faktiskt Jaguars kombi rymligare en svenskfavoriten Volvo V90, om än med väldigt liten marginal.