Jaguar XJ
Nya former
Dagens XJ, som presenterades 2009, har inte ett plåtveck gemensamt med urmodellen från 1968. Annars höll Jaguar fanan högt och linjerna gick att känna igen utom möjligtvis på XJ40 modellen under 1980 och 90-talet.
XJ är fortfarande det det lyxigaste du hittar hos din Jaguarhandlare men fokus ligger i dag mer på design och sportighet än brittisk tradition.
XJ Serie 1 1968
Blev för många sinnebilden för hur en modern lyxbil skulle se ut.
XJ Serie 2 1974
Högre placerad främre stötfångare. Fanns som vacker tvådörrarscoupé.
XJ Serie 3 1979
Samma bil men moderniserad. V12-versionen levde kvar till 1993.
XJ6 (XJ40) 1987
Helt ny bil som var billigare att bygga och därmed mer problemfylld.
XJ6 (X300) 1995
Åter klassiskt flytande linjer. Prestandaversion XJR. V8-motor från 1998.
XJ (X350) 2003
Ny bil med aluminiumkaross. Dieselmotor kom 2006.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.