Volkswagen CC

Volkswagen CC är egentligen inte en ny modell utan den ansiktslyfta versionen av Passat CC. I samband med uppdateringen under 2012 tog Volkswagen tillfället i akt och lät bilen bli en helt egen modell genom att plocka bort modellnamnet Passat och endast låta CC finnas kvar.
Grundformerna är desamma som tidigare men utstrålar ändå mycket nytt. Annat nytt är betydligt lyxigare framtoning, både på insidan och utsidan.
Motoralternativen sträcker sig från en 170-litersdiesel till en 300-hästarsbensinare med några alternativ däremellan.

NUVARANDE Volkswagen CC
NÄSTA Ford B-Max

Världens snabbaste svensk

Det är hårt på toppen i sportvagnsvärlden, men just nu är det Svenska Koenigsegg som regerar- i alla fall en kort stund. Den 28 februari 2005 skrev företaget in sig i historieböckerna med sin CCR-modell när den noterades för en verklig toppfart på 388 km/h. Platsen var klassiska Nardobanan i Italien och glädjen var naturligtvis stor i det lilla företaget från Ägelholm i Skåne, äntligen var det bevisat att den uppgiva toppfarten på 395 km/h inte var en utopi. Eldsjälen bakom projektet, Christian von Koenigsegg, var och är naturligtvis mäkta stolt. Det gamla rekrodet på 377 km/h, satt av McLaren F1 1993, slogs med råge. Men redan nu är det slaget av Bugatti Veyron som lyckades spräcka 400-kilometersvallen. Så hårt är det på sportvagns toppen. Att ägarna av dessa fartmonster troligtvis aldrig kommer i närheten av toppfarten verkar spela mindre roll i sammanhanget. Koenigsegg CCR är specialbyggd rak igenom med ett stort mått racingteknik och att bygga en bil tar ungefär 75 dagar. Stommen, monocoquen, är tillverkad i kolfiber för maximal stryka och i minimal vikt, precis som i Formel 1 eller sportvagnsracing. Motorn är en V8:a på 4,7 liter med kompressormatning som ger ifrån sig smått fantastiska-860 hk och 920 Nm vridmoment. Växellådan är en konventionell 6-växlad och som tillval finns en sekventiell variant för att ge den extrema bilen ännu mer racinganknytning.


NUVARANDE Koenigsegg CC
NÄSTA Kia Magentis