Land Rover Freelander

Med kraft från Volvo

Land Rover Freelander som presenterades 1997 kan sägas vara segmentets pionjär. Den är också Land Rovers mest lönsamma modell genom åren, trots att vare sig kvalitet eller prestationsnivå aldrig varit särskilt imponerande.
Det räcker nästan med att titta på Freelander 2 för att förstå att det skett en uppryckning jämfört föregångaren. Formen överensstämmer med Land Rovers modernt boxiga funkisdesign, bilen upplevs både sofistikerad och rejäl på samma gång.
Motormässigt erbjuds en svensk bekant – den raka 3,2-litersmotorn på 233 hk från Volvo. Men soppatörsten, det högre priset och de lite sävliga egenskaperna gör att man hellre sneglar på dieselalternativet. Det är en fyrcylindrig 2,2-litersmotor utvecklad av PSA (Peugeot & Citroën) i samarbete med Ford. Här med enkelturbo och 160 hk och 400 Nm.
Motorn är länkad till en sexväxlad manuell låda med härligt korta slag och exakt känsla. Den som föredrar sexstegad automatlåda, fördelarna är ju många, får betala cirka 15 000 kronor extra.