Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte

Sport för hela familjen

Från att ha varit en modell har snygga Quattroporte blivit tre. Vanliga Quattroporte, Excecutive GT och Sport GT. Excecutive GT är den lyxigare med ny, mer kromtyngd front och lyxigare interiör med bland annat separat klimatanläggnig bak. Sport GT har styvare chassi, 20-tumshjul, större bromsar och snabbare växlingar i Cambiocorsa-lådan. Quattroporte är av många ansedd vara en av de vackraste bilarna som produceras i dag och den härliga skinnklädda inredningen står inte karosslinjerna efter i skönhet. De slanka karosslinjerna döljer den pampiga bilens storlek, slankare och smidigare fyrdörrars sedan finns inte.
Under 2007 kompleterades utbudet av Automatica, med automatlåda som namnet antyder och året efter gjordes en diskret ansiktslyftning som bland annat omfattade stående ribbor i grillen.

Kolla in de tidigare generationerna under fliken ”Extra”.


Quattroporte I 1964–1970

1965 fick bilen en ansiktslyftning med dubbla strålkastare. Motorn borrades upp och toppfarten var 240 km/h, en otrolig hastighet som bara uppnåddes av bilar som Ferrari och Jaguar E-type.

Quattroporte II 1976–1978

Citroën tog över 60 procent av aktierna i Maserati redan 1967 och köpte resten 1971. Detta medförde att Quattroporte II, med design av Bertone, byggdes på ett Citroën-chassi med hydraulisk fjädring och framhjulsdrift. V6-motorn var emellertid en äkta Maserati-produkt, om än mest känd för att ha tjänstgjort i Citroën SM. Hur många QP II som byggdes är oklart, det rör sig om en handfull. Maserati kom på obestånd 1975 och Citroën gav då upp sitt italienska äventyr.

Quattroporte III 1979–1990

Alejandro De Tomaso tog över Maserati i augusti 1975 och bestämde sig genast för att återskapa den riktiga sportlimousinen. Uppdraget att rita bilen gick till Giorgetto Giugiaro som skapade en majestätisk bil på 4,9 meter och två ton.

Quattroporte IV 1994–2001

På Maserati tycks man anse att modellen från 1994 inte är mer än en ansiktslyft Biturbo. I fabrikens egen historieskrivning läser jag att ”den debuterade under det klassiska Quattroporte-namnet…”

Quattroporte V 2004–2012

Den Pininfarina designade V8 försedda Quattroporten växte rejält jämförelse med sin föregångare.Fanns med flera motoralternativ och gick att få med den mindre bra växelådan Duo Select.

Quattroporte V Faclift 2008–2012

Uppdaterades på en rad punkter. GTS blev den nya prestandaversionen med 439 hästkrafter och en ny sex växlad växellådan från ZF kallad Automatica introducerades.