Historik

Generation 1

Mercedes 300 SL

W198/W121: 1954-1963
Generation 2
Mercedes 280 SL Pagoda 1971

W113: 1963-1971
Generation 3
Mercedes SL (1972-1989)

R107: 1972-1989
Mercedes SL generation 4

Foto: Nrbelex

Generation 4

R129: 1989-2001
Generation 5
Mercedes SL
R230:
 2001-2012

SL är en av de mest legendariska modellbeteckningarna i Mercedes modellutbud. Namnet debuterade redan 1954 när den ikoniska måsvinge-mercan lanserades. En modell som genom åren blivit en riktig dyrgrip och klubbas för miljonbelopp på bilauktioner, särskilt om det är en ovanlig version med aluminiumkaross.

Efterföljande generation lanserades 1963 och även den har gått till historien. En Paul Bracq-designad skapelse som ofta går under namnet Pagoda.
Generation tre, eller R107, blev en riktig långkörare då den tillverkades från 1972 till 1989. En populär glidarvagn bland 1980-talets yuppies.

Ersättaren lanserades 1989 och kom att tillverkas till 2001, En stor vagn, med stora motorer, från 2,8 liter och 193 hästkrafter till 7,3 liter och 525 hästar hämtade ur en V12:a.
SL R230 presenterades under 2001 och blev den första SL-modellen att vara utrustad med plåtcabriolet. Motorerna var V6, V8 eller V12:or med mellan 245 och 604 hästkrafter. Under 2008 fick denna generation även ett ansiktslyft som gav den ett kantigare yttryck. Tidigare Top Gear-programledaren Jeremy Clarkson har även ägt en SL av femte generationen.

2012 lanserades dagens sjätte generation SL, och liksom sin föregångare har även denna så kalla plåtcabriolet. Värstingversionerna som på Mercedes-vis går under namnet AMG och har en V8 om den kallas AMG 63, samt en V12:a om namnet är AMG 65.
Under hösten 2015 presenterades den uppdaterade versionen på bilsalongen i Los Angeles, där formerna blivit något mjukare för att gå i linje med det övriga modellutbudet. Motorerna fick även en något högre effekt.