Foto: Patrik Lindgren

911

Historik

Generation 1

Urmodellen: 1963-1973

Generation 2

G-modellen: 1973-1989

Generation 3

964: 1988-1994

Generation 4

993: 1993-1998

Generation 5

996: 1997-2006

Generation 6

997: 2004-2012

Generation 7

991: 2012-2019

 

Porsche 911 är något av sportbilarnas supersportbil, trots sin i sportsbilssammanhang annorlunda konstruktion av drivlinan med svansmonterad boxermotor.

911, som från början var tänkt att heta 901 men ändrades efter klagomål från Peugeot, lanserades redan 1963 som efterträdare till 356 och har sedan den presenterades behållit sina grundidéer, framför allt formerna. Men genom generationerna har 911:an tagit stora tekniska kliv, exempelvis när generation 996 kom 1998 frångick Porsche den luftkylda boxermotorn till förmån för en vätskekyld. Fyrhjulsdrift kom 1989 i samband med introduktionen av generation 964, även om fyrhjulsdrift var på gång redan med 911 SC 1978, men Porsche skrinlade drivsystemet när det var dags för produktion. Turboladdning kom redan 1975.

911 har många gånger ansetts vara en ganska svårhanterlig bil som gärna släpper ut bakvagnen i rejäla kasst, något som kan straffa oförsiktiga förare. Men även om 911:an med varje generation har blivit allt snabbare har den samtidigt också blivit allt mer lätthanterlig, mycket tack vare tekniska hjälpmedel som sett dagens ljus.

Senaste generationen heter 991 och kom 2011. I skrivande stund finns det 21 olika modellversioner av dagens 911, från vanliga 911 Carrera till 911 GT3 RS, inklusive alla karossversioner (coupé, cabriolet och targa), överladdat och icke överladdat samt bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!