Rolls-Royce Phantom

Att tyska BMW är duktiga att förvandla och förvalta det brittiska bilarvet är deras mini och Rolls Royce tydliga bevis på. Båda letar sig tillbaka till sina respektive företagshistorier och på ett mycket balanserat vis har BMW lyckats återskapa nya produktioner men med bibehållen trovärdighet för brittisk bilbyggarkonst. Vid första anblicken av Rolls-Royce Phantom tappar man nästan andan. Modern och klassisk i ett, hjul stora nog att passa på en lastbil och mått som imponerar. Ingredienserna finns där -den upprättstående grillen som hämtat form från antikens tempel, det långsträckta (357 centimeter) axelavståndet, den breda C-stolpen som förhindrar insyn i baksätet, karosslinjernas enkelhet och pricken över i:et-hjulen Hjultallrikarna är kullagerupphängda, ligger alltid i våg, vilket gör att Rolls-Royce-märket alltid står rätt när man parkerar. Rolls Royce Phantom kostar cirka 3,4 kiljoner kronor, men vill du i stället ha en förlängd version (Rolls Royce Phantom LWB, 6,09 meter lång) så kostar den cirka 4 miljoner.