Skoda Octavia är en favorit i Sverige. En bil som är bra på mycket utan att direkt sticka ut någonstans. Det skulle i så fall vara den humana prislappen som sticker ut.
Första generationen såg dagens ljus 1996 och blev genast populär trots aningen spartanskt utförande. I och med andra generationen som kom 2004 blev Octavia betydligt mer bil, betydligt mer sofistikerad – om än bullrig.

Senaste generationen är den tredje i ordningen och lanserades under 2013. En helt ny bil baserad på Volkswagens nya MQB-plattform som också bildar bas till bland annat Volkswagen Golf och Audi A3.
Denna nya Octavia är inte bara helt ny tekniskt sett, utan också större. Med nio extra centimeter från för till akter än föregångaren kan Octavia numera knappast sälla sig till golfklassen utan är mer av en mellanklassbil. De extra centimetrarna har gjort utrymmet invändigt betydligt större, både för passagerarna och för lasten. Speciellt kombivarianten har blivit väldigt rymlig jämfört med många konkurrenter (exempelvis rymligare än Volvo V70).

En rad olika bensin- och dieselalternativ finns, så även valmöjligheten mellan fram- och fyrhjulsdrift. Värstingversionen heter RS.

Hösten 2016 presenterades Octavia i ansiktslyft utförande, modellår 2017. Många förändringar, men en sticker ut mer än övriga, nämligen den uppdaterade fronten med sina tudelade strålkastare, ungefär som Mercedes och Volvo tidigare hade.