Volkswagen Golf kom 1974 och blev en milstolpe inte bara för märket som sådant då den ersatte den uråldriga ”Bubblan” utan gav även namnet åt ett helt segmentet – golfklassen.

Sedan 2020 är vi inne på generation åtta som kanske blir den sista att stå i rampljuset. Den eldrivna modellen ID.3 utmanar gamlingen i en ny era av elektrifiering även om redan Golf generation sju fanns med eldrift.

volkswagen-golf-1974

Volkswagen Golf från 1974.

När modellen fyllde 45 år 2019 hade 35 miljoner exemplar sålts sedan starten. I Europa har Golf under många år haft ställningen som den bäst säljande bilmodellen men i skarven till generation åtta tappade den förstaplatsen till Renault Clio. I alla fall tillfälligt.

Golf generation åtta bygger på samma MQB-arkitektur som den utgående modellen. Utseendemässigt är det mesta sig likt, med de karaktäristiska C-stolparna kvar och marginellt omstöpta strålkastare och baklampor. Enligt Volkswagen tar Golfen ändå sitt största utvecklingskliv sedan debuten. Det märker du främst invändigt där förarmiljön har blivit digital och många manuella vred har försvunnit.

Bilsida Volkswagen Golf alla generationer

Foto: Volkswagen AG

Volkswagen Golf – alla generationer samlade.

Bland nyheterna märks Car2X (som samlar in information från andra bilar och objekt i trafiken för att meddela föraren om eventuella faror), Travel Assist (tillåter bilen att styra, gasa och bromsa på egen hand) och LED-strålkastare som är standard och finns i tre olika utföranden. Nya Golf kommer i fem hybridutföranden, tre mildhybrider och två laddhybrider, men någon eldriven version lär vi inte få se.

Här läser du i detalj om varje generation av Volkswagen Golf.