1971 Volvo 1800 ES

P1800

Volvo hade redan under 1950-talet försökt med en sportbil i form av P1900 (hette från början Volvo Sport), men det var först under 1960-talet som man lyckades skapa en sportbil som nådde framgångar. P1800 hade för den tiden förföriska former skapade av Pelle Petterson under hans tid på den italienska karosserifirman Frua i Turin.

När P1800 introducerades 1961 hade den Volvos arbetshäst till motor under huven, nämligen B18-motorn som till stor del utvecklades av Per Gillbrand. I första utförandet gav den 100 hästkrafter, en siffra som kom att öka en aning med åren. P1800:ans fyra sista år i livet var med B20-motorn.

Volvo P1800 blev snabb känd över hela världen, mycket tack vare att modellen syntes i teveserien Helgonet mellan 1962 och 1969. Huvudrollen Simon Templar, spelad av Roger Moore, körde nämligen P1800 i de 118 avsnitten.

Från början tillverkades P1800 av Jensen Motors i England. När Volvo så småningom tog hem tillverkningen till Göteborg ändrades modellnamnet till 1800 S där S:et betecknade att bilen var svensk. 1970 kom modellen 1800 E som hade insprutningsmotor. Under P1800:ans två sista år i livet kom den även i kombiutförande. 1800 ES hette den och ritades av Jan Wilsgaard. Lite kuriosa är att Sveriges främsta Formel 1-förare genom tiderna, Ronnie Peterson, provkörde 1800 ES för Teknikens Världs räkning (Teknikens Värld nummer 2/1972).

Totalt tillverkades 47 855 Volvo P1800, 1800 S, 1800 E och 1800 ES.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!