När östtyska IFA 1955 gav modellen F9 ny kaross passade man även på att byta namn på bilen till Wartburg. Namnet hämtades från det slott som ligger på en höjd utanför Eisenach, staden där Wartburg tillverkades till och med den 14 april 1991. Under de knappa 36 åren av produktion rullade drygt 1,6 miljoner Wartburg-bilar ut genom fabrikens portar.

Wartburg har under årens lopp lanserat fem grundmodeller. Först ut var 311 som efterföljdes av 312 och 313. Men mest kända för västerlänningarna är de två sista modellerna – 353 och 1,3.

Wartburg 1,3 kom 1988 som efterträdare till 353 som hade tillverkats sedan 1966. 353 hade en trecylindrig tvåtaktsmotor medan 1,3 fick en betydligt mer modern drivlina med fyrcylindrig fyrtaktsmotor.

Medan Trabant var folkbilen i Tyskland var Wartburg den lite lyxigare bilen som inte alla hade råd med. Den kostade betydligt mer än Trabant, trots sin enkla konstruktion.