Test av Mini Cooper och Volkswagen Lupo GTI.

Mini Cooper

Förfärlig fullträff

Den yttre formen tilltalar de flesta. När folk kliver in i bilen väcks däremot skilda reaktioner: från ”fullträff” till ”förfärligt”. Motorn är nästan en besvikelse men Mini Cooper överraskar med fin långfärdskomfort. Kurvegenskaperna är onekligen en fullträff, prislappen förfärlig.

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd rak med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,6. Borrning/slag 85,8/77 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 149 Nm vid 4 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda alt. steglös automat (CVT). Hastighet vid 1000 r/min 5:e växeln 32,7 km/h.

STYRNING
Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,5 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum , däck 175/65 R15 (Chili-pkt: fälg 6,5 tum, däck 195/55 R16).

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak multi-
länkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Gott om plats i framsätet, bra takhöjd bak. Acceptabelt detaljarbete.
– Noll benutrymme bak om föraren är lång. Litet bagagerum. Plåtig interiör.

Köregenskaper
+ Urkul! Framhjulsdriven men med den bakhjulsdrivna bilens körkänsla.
– Den direkta styrningen kan kännas irriterande på raka vägar. ESP saknas.

Motor/kraftöverföring
+ Bra temperament när motorn varvas. Växellådan är rolig att arbeta med.
– På låg- och mellanvarv är motorn kraftlös, den kräver mycket växlingsarbete.

Utrustning
+ Utrustningspaketen är relativt prisvärda.
– Standardutrustningen är desto snålare tilltagen.

Ekonomi
+ Låga bränsle- och övriga driftkostnader. Stabil säljorganisation via BMW.
– Högt inköpspris, stark värdeminskning.

Säkerhet
Tre stjärnor – Sidokrockgardin finns som extra utrustning till Mini, men den är inte standard. Bilen är ännu inte krocktestad av någon oberoende instans. De tre stjärnorna är därför en bedömning som grundar sig på bilens konstruktion.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
77 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: (0-100 km/h):
9,0 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,6 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,75 l/mil


Volkswagen Lupo GTI

Kojans andlige kusin

Så här kändes den ”riktiga” hundkojan en gång i tiden: lätt, primitiv, blixtsnabba reaktioner. Uppriktigt sagt inte mycket till transportmedel, men i benådade ögonblick ett skol-exempel på hur rolig bilkörning kan bli. Gokart-karaktären passar bäst i stan och på småvägar.

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 152 Nm vid
3000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad. Elektronisk stabilitetskontroll (ESP). Hastighet vid 1000 r/min 6:e växeln 31,6 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 10,4 meter.

HJUL
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/45 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak halvstel axel med längslänkar. Krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 232. Längd 353, bredd 164, höjd 146, spårvidd fram/bak 139/140. Tjänstevikt 980, maxlast 320, taklast 50, släpvikt 0. Tankrymd 34 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Bättre finish än konkurrenten. Bakre sittdynorna är fällbara.
– Benutrymmet räcker inte för långa förare. Mycket litet bagageutrymme.

Köregenskaper
+ Gokartkänsla. ESP är standard och fungerar utsökt ihop med chassit.
– Stötig fjädring. Den lätta karossen är orolig i blåst och vattenplanar gärna.

Motor/kraftöverföring
+ Sexväxlad med kvick växelöverföring. Bättre segdragning än Mini.
– Betydligt lägre effekt än tillverkaren påstår, bara 2,5 hk mer än i Mini.

Utrustning
+ Ganska bra standardutrustning av GTI-karaktär.
– Det saknas bland annat ställbar intervalltorkare.

Ekonomi
+ I princip samma som för konkurrenten
Mini Cooper.
– Högt inköpspris, stark värdeminskning.

Säkerhet
Tre stjärnor – Lupo i standardutförande är testad av EuroNCAP med gott resultat. Lättviktsutförandet torde ge de åkande jämförbart skydd. Men Lupo är en mycket lätt och liten bil som i konfrontation med en SUV eller annan tungviktare torde stå sig tämligen slätt.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex:
76 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: (0-100 km/h):
8,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,3 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,67 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer