Tyskarna på ABT har satt tänderna i nya Beetle som förutom trimmat utseende får nya hästkrafter ur motorn som numer ger 240 hästkrafter. Effekten har kanske inte blivit hisnande efter hoppet från 200 hästkrafter ur 2,0 TFSI-motorn, men bara effektökningen är bra många fler än ur-bubblans 25 hästar. Det skulle faktiskt dröja fram till 1965 innan motoreffekten nådde upp i 40 hästkrafter.

ABT Beetle

Teknikens Värld

Tyskarna på ABT har satt tänderna i nya Beetle som förutom trimmat utseende får nya hästkrafter ur motorn som numer ger 240 hästkrafter. Effekten har kanske inte blivit hisnande efter hoppet från 200 hästkrafter ur 2,0 TFSI-motorn, men bara effektökningen är bra många fler än ur-bubblans 25 hästar. Det skulle faktiskt dröja fram till 1965 innan motoreffekten nådde upp i 40 hästkrafter.

De nya hästkrafterna har man hittat genom en omprogrammerad ECU-enhet och ett sportavgassystem som mynnar ut i två ovala ljuddämpare. ABT har inte gått ut med några prestandasiffror för bilen men med sänkningssatsen och de 18 eller 20 tum stora fälgarna ser i alla fall nya Beetle snabb ut. Nytt är även de ventilerade bromsarna med bromsok från ABT.

Foto: © vitovision gmbh.bertha-von-suttner 9h.D-76139 K

Strålkastarna och baklyktorna har fått plast vilket gör att bilen får ett bistrare intryck både fram- och bakifrån. Aerodynamiskt har ABT-Beetlen fått en ny framspoiler och en vinge bak. Inne i kupén möts man enligt ABT av kolfiberdetaljer som antas vara samma sorts kolfiberfilm man använt på karossen, men resten är originalinredningen från Volkswagen.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!