Formgivningen har tydliga Alfa Romeo-signaler, särskilt fronten och sidosiluetten. Högt bakparti stjäl sikt.

Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo 210 Q4 provkörning

Stelvio är i grunden bakhjulsdriven, fyrhjulsdriften Q4 kan portionera ut upp till 50 procent kraft till framaxeln.

Formgivningen har tydliga Alfa Romeo-signaler, särskilt fronten och sidosiluetten. Högt bakparti stjäl sikt.

Bagageutrymmet är stort nog, till och med så rymligt att Alfa Romeo skippar en SW-kombiversion av Giulia.

2,2-liters JTDM-diesel kopplad till 8-växlad automatlåda är modern men tam för att kallas personlig.

Instrumenteringen är klart förarorienterad. Fin ratt med vass, direkt styrkänsla.

Baksätet är bekvämt för två och rymmer tre på kortare utflykter. Smart 40/20/40-fällning är praktiskt.

Stelvio är Alfa Romeos första suv, matchas stenhårt mot konkurrenter som BMW X3 & Co.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!