Foto: Glenn Lindberg

Aston Martin Vanquish provkörning

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

”031 Hedberg med rätt att köra” (mannen är från Göteborg, red. amn.) tramsar sig på fotografens order.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Prislapp på dryga 2,5 miljoner kronor bekommer inte testchef Hedberg ­nämnvärt när Vanquish sätts på prov.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

En Aston Martin är och förblir en exotisk produkt. I Sverige säljs märket genom bilföretaget Callisma i Danderyd.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Den tekniska uppdateringen inför modellår 2015 innebär ny bromsutrustning. Greppar som bara den.

Foto: Glenn Lindberg

Hjärtat hos Vanquish är ilsken 6,0-liters V12-motor på 576 hästkrafter. Acc 0-100 km/h går på 3,8 s.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Genomgående hög kvalite på material och designutförande. Den släta mittkonsolen ”Waterfall” är unik för Vanquish.

Foto: Glenn Lindberg

Varvtalsmätaren snurrar moturs för att inte skymma det lilla infofönstret. Fin precision i mätartavlorna.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

”Nyckeln”, i form av en tung glasbit, sticks in i en slits mellan tryckknapparna som styr växellådan.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!