Den allra första Audin - Type A från 1910. Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi firar 100 år – stort bildkalas

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Den allra första Audin - Type A från 1910.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Här ses August Horch. Grundare av Horch och sedermera Audi. När Horch tvingades lämna företaget Horch och förlorade rättigheterna till det egna efternamnet startade han ett nytt företag och tog sitt efternamns latinska form Audi (höra).

DKW-anfadern Jörgen Sakfte Rasmussen.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Wanderers grundare Johann Baptist Winklhofer och Richard Adolf Jaenicke.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Horchs första bil från Sachsen. Model 2 från 1902/1903

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Tidig Audi-lyx. Phaeton-versionen av Type A från 1911.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi Type C Alpensieger, 1919

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi Front Roadster. Fotot taget 1935.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

En 1920-talsklassiker. Horch 350 med enkel och ren design.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Den 29 juni 1932 återförenades Horch med sitt gamla företag Horch. De fyra biltillverkarna Audi, DKW, Horch och Wanderer slogs ihop till Auto Union.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi Front 225 Roadster

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Wanderer W 25 K Roadster.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Tidiga strömlinjeformer. DKW med motorn bak från 1932

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Auto Union C/D framförd av Hermann-Paul Müller i Großglockner.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Luigi Fagioli i en Type C. 1937.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Hans Stuck körde Auto Union Type D i French Grand Prix 1939.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

DKW Coupé

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

6 Sonderklasse Cabriolet, Type F91, 1955.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

DKW med plastkaross. 6 Monza som satte ett antal fartrekord år 1956.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

DKW F12 Roadster.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Tidigt miljötänkande. Första skåpbilen med elmotorn byggdes endast i ett fåtal exemplar.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 100 Coupé S, 1970.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 60 påbörjade sin karriär år 1968.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 80

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

1972 utnämndes Audi 80 till Årets bil.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 50 från 1974 var den första moderna tyska småbilen.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 100 i ett samtida pressfoto.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

En udda fågel. NSU Ro 80, 1967.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Nej, det är inte en Lamborghini. Under skalet som designades av ItalDesign gömde sig en Audi 80. Bilen var ett koncept med det vackra namnet Asso di picche (klöver ess).

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 200 5T från 1979 – Den första femcylindriga motorn med turbomatning.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi quattro, 1982

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi Sport quattro. 1984

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Stig Blomqvist på väg mot seger i Akropolis-rallyt 1984.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

År 1987 körde Walther Röhrl Pikes Peak med en genomsnittshastighet på 111 km/h.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 90. 1987

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi V8. 1988. Första steget in i lyxklassen.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi quattro 20 V. 1989.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 100.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi 80.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Första Avanten - Audi 100 Avant.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Konceptbilen Audi quattro Spyder. 1991.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi A8 visades första gången 1994 och imponerade på mässbesökare med sin blankpolerade aluminiumkaross.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Mellan åren 1951 och 1956 försökte Auto Union ta fram två mikrobilar som skulle revolutionera marknaden. Här syns FX...

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

... och här STM. Ingen av dem klarade sig hela vägen till serieproduktion.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Det gjorde däremot lilla A2. Här i form av konceptet A12 som gjorde succé när den visades 1997.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

RS2 Avant var en av de allra första högpresterande standardbilarna. Audis första RS-bil (RennSport) utvecklades tillsammans med Porsche och byggdes endast i ett begränsat antal exemplar mellan 1994 och 1995

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Första generationen TT kom 1999 och har blivit en av de mest välkända Audi-modellerna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!