Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Här ses August Horch. Grundare av Horch och sedermera Audi. När Horch tvingades lämna företaget Horch och förlorade rättigheterna till det egna efternamnet startade han ett nytt företag och tog sitt efternamns latinska form Audi (höra).
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Wanderers grundare Johann Baptist Winklhofer och Richard Adolf Jaenicke.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
En 1920-talsklassiker. Horch 350 med enkel och ren design.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Den 29 juni 1932 återförenades Horch med sitt gamla företag Horch. De fyra biltillverkarna Audi, DKW, Horch och Wanderer slogs ihop till Auto Union.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Auto Union C/D framförd av Hermann-Paul Müller i Großglockner.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Hans Stuck körde Auto Union Type D i French Grand Prix 1939.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
DKW med plastkaross. 6 Monza som satte ett antal fartrekord år 1956.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Tidigt miljötänkande. Första skåpbilen med elmotorn byggdes endast i ett fåtal exemplar.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Audi 50 från 1974 var den första moderna tyska småbilen.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Nej, det är inte en Lamborghini. Under skalet som designades av ItalDesign gömde sig en Audi 80. Bilen var ett koncept med det vackra namnet Asso di picche (klöver ess).
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Audi 200 5T från 1979 – Den första femcylindriga motorn med turbomatning.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Stig Blomqvist på väg mot seger i Akropolis-rallyt 1984.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
År 1987 körde Walther Röhrl Pikes Peak med en genomsnittshastighet på 111 km/h.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Audi A8 visades första gången 1994 och imponerade på mässbesökare med sin blankpolerade aluminiumkaross.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Mellan åren 1951 och 1956 försökte Auto Union ta fram två mikrobilar som skulle revolutionera marknaden. Här syns FX...
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
... och här STM. Ingen av dem klarade sig hela vägen till serieproduktion.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Det gjorde däremot lilla A2. Här i form av konceptet A12 som gjorde succé när den visades 1997.
RS2 Avant var en av de allra första högpresterande standardbilarna. Audis första RS-bil (RennSport) utvecklades tillsammans med Porsche och byggdes endast i ett begränsat antal exemplar mellan 1994 och 1995