Alfa Romeo 75. Modellen efterträdde Alfetta och debuterade 1985 på Alfa Romeos 75-årsdag – därav namnet. Modellen blev den sista serieproducerade Alfan med bakhjulsdrift.

Bilar vi minns från 1980-talet

Alfa Romeo 75. Modellen efterträdde Alfetta och debuterade 1985 på Alfa Romeos 75-årsdag – därav namnet. Modellen blev den sista serieproducerade Alfan med bakhjulsdrift.

Audi quattro. Lanserades 1980 och satte fyrhjulsdrift på kartan, inte minst tack vare framgångarna i rallysportens värld. Kallas ofta Audi Urquattro. En given bil på en lista över 1980-talsbilar.

BMW M3. E30-generationen av 3-serie var först ut att förvandlas till M3. När den kom 1986 hade den 195 hästkrafter plockade ur en fyra på 2,3 liter. Senare fick den 215 hästkrafter. Ännu i dag den mest eftertraktade M3-modellen.

Chevrolet Camaro. Generation tre kom 1982 och med sitt kantiga utseende är det den som står längst ifrån ursprunget. Camaro Z/28 IROC-Z-versionen stod högt upp på mångas önskelistor.

Citroën BX. Designen var signerad italienska Bertone och hade tidigare ratats av Volvo. BX blev en storsäljare och kan ses som märkets räddare. Delar av tekniken hamnade i Peugeot 405. BX tillverkades mellan 1982 och 1994.

DeLorean DMC-12. Förmodligen världens mest kända filmbil då den var med i trilogin ”Tillbaka till framtiden”. Tillverkad på Nordirland med statligt stöd. PRV-motor som i Volvo 760 och med en del teknik från Lotus. Omkring 9 000 exemplar byggdes under 1981 och 1982.

Ferrari F40. Supersportbilarnas konung presenterades då den italienska sportbilstillverkaren firade 40 år 1987. Var världens snabbaste serieproducerade bil med en toppfart på 324 km/h. Egentligen fanns det bara två bilar som ansågs matcha F40 – Lamborghini Countach och Porsche 959.

Fiat Panda. Primitiv som en 1960-talsbil trots att den debuterade 1980. Teknik och motorer från lagerhyllorna. Uppdaterades och blev mer ”lyxig” med åren. Fanns även med fyrhjulsdrift. En riktigt långkörare, lades ner först 2003.

Ford Sierra. Tog över efter Taunus 1982. Tillverkades både i Tyskland och Storbritannien. Kombin var populär i Sverige men det är främst femdörrars halvkombin som vi kommer ihåg. En annan grej som dyker upp i huvudet när man tänker på Sierra är Cosworth.

Lada Samara. Sputnik, som den hette i hemlandet Sovjetunionen, var framtagen för att kunna konkurrera i väst. Porsche var inblandade i utvecklingsarbetet men kvalitetsnivån var låg. Debuterade 1984 och tillverkas än i dag.

Mazda 626. Den japanska mellanklassbil som lyckades bäst i Sverige i mitten av 1980-talet, mycket tack vare denna generation som tillverkades mellan 1983 och 1987. Bilen på bilden är från 1986. Det årets största nyhet var insprutningsmotorn L-Jetronic. Dessutom hade GLX-modellen fått heltäckande hjulsidor (kapslar).

Mercedes 190. C-klass föregångare och Mercedes första konkurrent till BMW 3-serie. Rönte stor uppmärksamhet när den kom 1982, inte minst för att den ansågs dyr och trång. Populär var den, över 1,8 miljoner 190:or byggdes innan modellen lades ned 1993.

Nissan Micra 1982-1992

Opel Manta. Många pojkars drömbil, vissa tjejers också. Denna andra generation kom redan 1975 men uppdaterades så pass kraftigt 1982 att den får anses vara en 1980-talsikon. Självklart var det GSi-versionen som det suktades mest efter. 110 hästkrafter och en toppfart på 192 km/h.

Peugeot 205 GTI. Över fem miljoner 205:or byggdes mellan 1982 och 1998. Tuffast var GTI-versionen, i början med en 1,6-litersmotor på 105 hästkrafter men senare med en 122-hästare på 1,9 liter.

Pontiac Fiero. Tänker man på amerikanska sportbilar tänker man knappast på Fiero. Men en plats på denna lista har den ändå, denna mittmotorvagn med glasfiberkaross. Tillverkades mellan 1984 och 1988 med två olika motorer – radfyra och V6.

Porsche 944. Följde upp modell 924 med märkets ”moderna” snitt: frontmotor. Här handlade det dock om en egen motorkonstruktion. Sista upplagan, S2, var på 3,0 liter och 211 hästkrafter. Modellen lades ned 1991.

Saab 900 Cabriolet. I dag en äkta klassiker i den svenska bilfloran. Kom 1986 och har sedan dess dykt upp titt som tätt i Hollywood-rullar och tv-serier. Vi ska tacka Robert Sinclair på Saab-Scania of America för att modellen blev till. Totalt 48 888 exemplar tillverkades.

Toyota Supra Celica Supra 1981-1985.

Volvo 780. Var vid premiären 1986 den dyraste Volvon som hade byggts. För törstig, slö och stötig för att kunna mäta sig med premiumtyskarna. Ritad av Bertone och baserad på 740/760. Lades ned 1990.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!