Audi TT (1998-2006). I dag höjer man inte på ögonbrynen när en TT rullar förbi. Då var det annorlunda. TT fick mycket uppmärksamhet, inte minst på grund av formerna. Första åren gällde 180 hk eller 225, sistnämnda i kombination med quattro.

Bilar vi minns från 1990-talet

Audi TT (1998-2006). I dag höjer man inte på ögonbrynen när en TT rullar förbi. Då var det annorlunda. TT fick mycket uppmärksamhet, inte minst på grund av formerna. Första åren gällde 180 hk eller 225, sistnämnda i kombination med quattro.

BMW Z3 (1995-2002). Lanserades med hjälp av James Bond-rullen Golden Eye. Blev en massiv succé, bilen alltså. Mest åtråvärda modellen: Z3 M Coupé.

Citroën Xantia Activa (1993-2001). Fortfarande den snabbaste bilen genom tiderna i Teknikens Världs älgstest. Inte ens Ferrari eller Porsche har lyckats slå undan hjulen på den. Tacka det aktiva chassit för det.

Dodge Viper (1992-1995). Amerikanska muskler när de är som bäst. USA:s enda riktiga supersportbil med monster-V10:a under huven.

Ford Focus (1998-2005). Så många Ford-modeller från 1990-talets man minns, men Focus får platsen i den här listan för att den lyfte Ford till himmelska höjder efter att Escort levt lite i skymundan under sina sista år.

Honda NSX (1990-2005). Hondas förmodligen mest ikoniska bil. V6:a på tre liter och 277 hästkrafter. Låter inte så värst mycket i dag men toppade ändå 270 km/h och klarade 0-100 km/h på 5,9 sekunder.

Hummer H1 (1992-2006). De bilar som vi såg i öknen under Operation Desert Storm, Gulfkriget, blev så småningom civiliserade. Hummer H1 hette den. Då cool på något vis, i dag står den för ett stenålderstänk.

Koenigsegg CC (1997-2002). Jo, Koenigsegg första bil kom faktiskt på 1990-talet. Serieproduktion blev det först 2002 då CC8S efterträdde CC. Kom till för att visa McLaren F1 var skåpet ska stå.

Lamborghini Diablo (1990-2001). Pojkdrömbilen Lamborghini Countachs efterträdare. Inte lika mytomspunnen, men ändå något av det coolaste från Sant'Agata Bolognese.

Lotus Omega (1990-1992). Baserad på Opel Omega 3000 skapade Lotus en best med 377 hästkrafter som gjorde 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Knappt tusen exemplar byggdes.

Mazda MX-5 Miata (1989-1999). Lanserades redan 1989 men får räknas som 90-talsbil. Satte igång en helt ny trend i bilvärlden. Små lätta roadsters. Tacka MX-5 för att vi senare fick bilar som till exempel BMW Z3. Hette MX-5 i Europa, Miata i USA. Kallas även här för Miata i folkmun.

McLaren F1 (1992-1998). Supersportbilarnas supersportbil på 1990-talet. Världens snabbaste serieproducerade bil med 391,23 km/h. 0-100 km/h på 3,4 sekunder.

Mercedes A-klass (1997-2004). Bilen som blev världskänd över en natt efter att den slagit runt i Teknikens Världs älgtest. Mercedes slog ifrån sig men fick sedan konstruera om bilen samt återkalla de bilar som redan sålts.

Mitsubishi Galant (1993-1996). Kanske inte riktigt lika vanlig som sin föregångare. Men minns den, det gör man. Efterföljdes av "hajnosen".

Nissan Primera (1990-1997). Primera var en vanlig bil på de svenska vägarna under 1990-talet. Men vart tog den vägen? I dag ser man ingen längre.

Opel Calibra (1989-1997). Drömvagn för många tonåringar under 1990-talet. Kom faktiskt redan 1989 men det är som 90-talsbil man kommer ihåg den. I dag är det inte ovanligt att se, de få exemplar som finns kvar, bilarna sönderpimpade med neonljus och annat skoj.

Plymouth Prowler (1997-2002). Udda sportbil från andra sidan Atlanten. Sista bilen att bära namnet Plymouth.

Porsche Boxster (1996-2004). Det känns som i går men Boxster lanserades faktiskt två år innan 911 gick från luftkylning till vattenkylning. Boxster är mittmotorvagnen som blev en succé och som enligt vissa räddade Porsche som företag.

Renault Sport Spider (1996-1999). Liten och fjäderlätt med sina 930 kilo. 150 hästar. Kom till för att stärka Renaults varumärke inom motorsporten.

Saab 9-5 (1997-2010). Oerhört viktig bil för Saab, den som efterträdde 9000. Blev också första kombin på 20 år.

Smart Fortwo (1998-2007). Kommer du ihåg att det är klockföretaget Swatch som ligger bakom Smart? Först samarbetade de med Volkswagen, men lagom till lanseringen var samarbetspartnern Daimler-Benz. Då extremt hajpad, i dag inget man går igång på.

Subaru Impreza GT (1994-1995). En riktig tuffing när den kom, med pulver under huven.

Toyota Prius (1997-2003). Vi kanske inte förstod det då, men detta är bilen som satte igång en utveckling inom bilbranschen av sällan skådat slag.

Volkswagen Lupo (1998-2005). Än i dag fascinerar Lupo, och då tänker vi främst på Lupo 3L med sin 1,2-liters dieselspis med tre cylindrar. Så långt före sin tid, 0,3 liter diesel per mil. Svårtslaget än i dag. Annan minnesvärd modellversion är Lupo GTI som var riktigt busig med sina 125 hästkrafter.

Volvo 850 (1991-1997). 850 stod för Volvos största förvandling hittills. Utan 850 hade Volvo inte varit där man är i dag. Framhjulsdrift.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!